ورود به سایت
رمزتان را فراموش کرده‌اید؟

لطفاً نشانی ایمیل خود را‌ وارد کنید. از طریق ایمیل، پیوندی برای ساختن رمز تازه دریافت خواهید کرد.

بعد از زدن دکمه "دریافت رمز جدید" به صفحه اصلی سایت هدایت می شوید و یک ایمیل برای شما ارسال می شود.

ثبت نام در سایت

خلاصه رویداد

مسابقه طراحی پاویون پلشیر

مسابقه-طراحی-پاویون-پلشیر
جوایز
  • مجموع جوایز: 90 میلیون تومان
  • رتبه اول: 50 میلیون تومان
  • رتبه دوم: 30 میلیون تومان
  • رتبه سوم: 10 میلیون تومان
راه ارتباطی
  • شماره ثابت: ۰۳۱۹۵۰۱۴۰۰۰
  • همراه: ۰۹۱۳۸۰۳۹۲۹۵
  • کد پستی : ۸۱۷۵۷۱۸۹۸۳
  • ایمیل
مشخصات
  • نوع فراخوان: ملی
  • نوع ارائه: دیجیتالی
  • مکان: اصفهان - ایران
  • وضعیت: اطلاع رسانی فراخوان
بدون دیدگاه
6,073 بازدید
۸ فروردین ۱۴۰۲
صفحه اصلی

محتوای تصادفی (برای معرفی و انتشار با مدیر تماس بگیرید.)

جزییات کامل رویداد

مسابقه طراحی پاویون پلشیر

مسابقه طراحی پاویون پلشیر تلاشی برای نهادینه شدن معماری زمینه گرا

گفتار آغازین (نگاه بهره بردار)

طی دهه‌های اخیر روش‌های آموزش در دانشگاه‌ها دستخوش تغییرات فراوان گردیده و نسل نوینی از دانشگاه ها در حال شکل گیری و توسعه هستند. نسل های پیشین مراکز دانشگاهی (نسل اول و دوم) با تمرکز بر آموزش و پژوهش، برنامه ریزی شده و شکل گرفته اند حال آنکه نسل سوم بر مبنای کار آفرینی و تولید ثروت تعریف گردیده. اگرچه تدریس و تحقیق به صورت معمول در نسل های اول و دوم به عنوان محور‌‌های اصلی فعالیت بوده اند، اما نیل به اهداف تعریف شده در نسل سوم دانشگاه‌ها نیز نیازمند پژوهش، تولید علم، آموزش و ترویج آن است. حوزه‌های مختلف علمی با دیدگاه‌های متفاوتی به نسل سوم دانشگاه‌ها ورود پیدا می کنند. دیدگاه‌هایی بر گرفته از ماهیت علمی، ظرفیت‌های ارتباط با صنعت، حرفه و بسترهای اجتماعی و … . اما چگونه می توان این اهداف را در حوزه معماری دنبال نمود؟

.

راهکارهای متعددی همچون تغییر در سرفصل و محتوای آموزشی، تغییر در توازن ساعات تدریس و فعالیت نظری و عملی و ایجاد ارتباط موثر بین بازار کار و علاقه‌مندان به یادگیری معماری را می توان از جمله رویکردهای دستیابی به اهداف دانشگاه‌های نسل سوم نام برد. اما آنچه در حوزه معماری می‌توان متمایز از سایر حوزه‌های علمی مطرح نمود، مسابقات معماری مبتنی بر دانش و مهارت می‌باشند. مسابقات معماری ضمن رو در رو نمودن مخاطب خود با چالشی جدید، تخیلات ذهنی او را به زمین پیوند زده و در این پیوند تجربه‌ای زمینی و مبتنی بر واقعیت را رقم می‌زند. در واقع در مسابقات معماری دانش نظری، تجربه، یافته‌های ذهنی و عینی همه و همه در بستر مسابقه ادغام می‌گردد تا ظرفیت هر یک از آنان در واقعیت سنجیده شده و این سنجش راهنمایی باشد جهت ارتقاء ذهنی، علمی و مهارتی مسابقه‌دهندگان.

.

بصورت معمول اثر خلق شده دریک مسابقه معماری علاوه بر عملکرد، گویای دریچه‌ای دیگر و نگاهی متفاوت به پدیده‌ای مصنوع بوده که می‌تواند تا سالیان سال پیام خود را به روشنی به مخاطب خود عرضه دارد. همچنین تجربه یک مسابقه معماری که می‌تواند رویکردهای متنوعی به خود گیرد، در کنار به چالش کشیدن دانسته‌ها و مهارت‌ها، منبع توان و هیجان درونی شده و پویایی مخاطبین را به همراه دارد. علاوه بر این مسابقات معماری را از معدود بسترهای مناسب برای دانشجویان و علاقه‌مندان این حوزه می‌توان برشمرد که امکان حضور در کنار بزرگان فن و هنر را مهیا نموده و این فرصت را به آنان می‌دهد تا در فرآیند یک مسابقه، تجربه‌ای نیز به تجارب قبلی خویش بیفزایند.

.

از این جهت دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و مهندسان مشاور معمار و شهرساز پلشیر مسابقه‌ای را تدارک دیده‌اند تا علاوه بر خلق اثری معمارانه مخاطبین خود را با چالشی آموزشی، تجربی و مهارتی روبرو کنند. امید است این مهم با حضور پررنگ طراحان با تجربه در کنار دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه معماری محقق گردیده و تجربه این مسابقه اثری ماندگار و دلنشین در اذهان مخاطبین بر جای گذارد.
    • دکتر محمد بهاروند
    • رئیس دانشکده معماری و شهرسازی
    • دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

گفتار دوم (نگاه کارفرما)

معماری هر جامعه بازتاب وضعیت فرهنگی آن جامعه می باشد. معماری ایرانی، معماری واجد ارزشی است که فارغ از حد و مرز جغرافیایی و با استفاده از مولفه های بدون زمان و مکان، تفکر اجتماعی در این عرصه را نمایش می‌دهد و به بیان کیفیت‌های خود می‌پردازد. حال آنکه پیشرفت فناوری و انتقال آن به گوشه و کنار جهان، امکان تغییر در ساختارها و ساز و کارهای بومی و سنتی را فراهم آورده و آن سنخیت و همانندی قدیم را درهم ریخته است. با توجه به اندوخته غنی فرهنگی و معماری، داشتن صدایی برای معماری امروزین آن ضروری است. اما جستجوی معماری ایرانی به معنای جستجو و تقلید، ساده انگارانه نبوده بلکه سهیم شدن در زبانی برای مهار کثرت گرایی در آینده است.

.

برای پلشیر که سال‌هاست خدمت به سرزمین را از طریق حفظ ثروت های فرهنگی، ریشه‌ها و اصالت‌ها چه در قالب حراست و باززنده‌سازی آثار فیزیکی، ابنیه و فضاهای تاریخی و چه به صورت جوهری و معنوی در آثار نو جستجو می‌کند، فراهم‌سازی فرصت ارائه‌ی رهنمودی کلی از دورنمای حیرت انگیز معماری ایرانی با بهره از توانایی‌ معماران جوان، یک رسالت است. با توجه به نقش پر رنگ دانشگاه ها به خصوص دانشکده های معماری به عنوان نقطه شروع آموزش، پاویون پُلشیر در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، با هدف نمایش امروزین ارزش های گذشته برای آیندگان برنامه ریزی شده است. این پاویون بستری مستقل برای تجلی پویایی، همکاری و خلاقیت و ابزاری ارتباطی برای نمایش یک طرز فکر است. پلی میان زیبایی شناسی، کارایی، فرهنگ و نوآوری.

.

شرکت مهندسان مشاور معمار و شهرساز پلشیر

فصل دوم؛ برنامه فیزیکی

مقدمــه، بیــان مســأله و تعریف طـــرح

معماری را می‌توان آینه تمام نمای زندگی دانست. به عبارتی معماری تبلور فیزیکی فرهنگ هر جامعه­ای است که ارزش­های حاکم، بینش اجتماعی، اقتصادی و طبیعی آن را نمایان می ­سازد. از همین روی دوام و ماندگاری خود را از این روابط می ­جوید. معماری ایرانی، معماری واجد ارزشی که فارغ از حد و مرز جغرافیایی و با استفاده از مولفه­ های بدون زمان و مکان، تفکر اجتماعی در این عرصه را در سطح جهانی نمایش داده و به بیان کیفیت‌های خود می‌پردازد. حال آن­که پیشرفت فناوری و انتقال آن و تفکر غالب غربی امکان تغییر در ساختار­ها و ساخت و ساز بومی را فراهم آورده و آن سنخیت و همانندی قدیم را درهم ریخته است­. اکنون «نوآوری­» به جای «سنت­ گرایی » نشسته و به اصطلاح هر کس می تواند ساز خود را زند. اما هر سازی نوآورانه هم الزاماً واجد ارزش نخواهد بود؛ زیرا با امر تناسب با بستر فرهنگی مغایرت دارد­. این واقعیت­ها چیزی نیست که کسی نداند­، اما باید بپذیریم که بخش عمده­ای از ساختمان­ سازی­ های فعلی در بستر یک از این دو «ورطه»؛ یعنی «سنت گرایی­» یا «تقلید­»­، انجام می ­شود. طراحی و ساختمان­سازی کنونی کشور را نه می­توان تابعی از الگوهای غربی و شرقی با ویژگی های یک ساختمان مدرن و پیشرفته به شمار آورد و نه اثری از فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی را در آن جستجو نمود. با توجه به اندوخته­ی غنی فرهنگی و معماری ایرانی، داشتن صدایی برای معماری ایرانی امروزی برای بقای فرهنگ ضروری است. اما جستجوی معماری ایرانی بر پایه ی جستجو و تقلید ساده انگارانه نبوده بلکه سهیم شدن در زبانی برای مهار کثرت­ گرایی در آینده است. این به معنای بی­ارزش بودن معماری معاصر نیست، معماری واجد ارزش همچنان موجود است، ولی در انبوه ساخت و سازهای بی­ ارزش گم شده است و بر مبنای این باور، باید پذیرفت که در ایران معاصر معماران هنرمند و صاحب سبکی وجود دارند که یا چنان که باید و شاید فرصت بروز خلاقیت­های خود را نیافته­اند­، یا آثار آن­ها در انبوه ساخت و سازهای بازاری گم شده­است­. از همین­روی اگر بتوان نمودی از این خلاقیت­ها را در محدوده­ای خاص فراهم آورد، مجالی به دست می­آید که هر معمار اندیشمند و هنرمندی با دستی بازتر و دلگرمی بیشتر اثری را به یادگار بگذارد؛ با رقابتی سالم و سازنده نمودی بارز از فرهنگ و هنر معماری معاصر­، با تمام ضعف­ها و قوت­های آن­، برجای می­ماند­.

.

حال سؤال این است که چه باید کرد؟ برای پلشیر که سال‌هاست خدمت به سرزمین را از طریق حفظ ثروت­های فرهنگی و ریشه‌ها، اصالت‌ها چه در قالب حفظ و باززنده‌سازی آثار فیزیکی، ابنیه و فضاهای تاریخی و چه به صورت جوهری و معنوی در آثار نو جستجو می‌کند، ارائه‌ی رهنمودی کلی از دورنمای حیرت انگیز معماری ایرانی با بهره از توانایی‌ معماران جوان، یک رسالت است. پُرواضح که دانشگاه­ها و به خصوص دانشکده­های معماری و امثال آن می­توانند به عنوان نقطه شروع آموزش بیشترین نقش را در رفع این نابسامانی­ها برعهده داشته باشند. از همین روی پاویـون پلشیر در محل دانشگاه آزاداسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، با هدف نمایش امروزین ارزش­های گذشته برای آیندگان برنامه­ریزی شده است.  

مشخصه­ های طرح

الف) تعریف، اهداف، اصول، ارزش­ها

پاویون پلشیر با هدف ایجاد فضایی برای انسان مدرن عقل گرا طرح موضوع شده است. انسانی که خود و تواناییش را متفاوت‌تر از گذشته به نمایش گذاشته و بر مبنای تعامل، ارتباط اجتماعی و همکاری همه جانبه، به دنبال نمودِ هر چه بیشتر خلاقیت خود است. بر این اساس پاویون پلشیر فضایی مستقل و انعطاف پذیر برای تجلیِ پویایی، همکاری و خلاقیت را می-جوید. ابزاری ارتباطی برای نمایش یک طرز فکر، زیبایی¬شناسی، کارایی، فرهنگ و نوآوری. پر واضح است که این مهم جز با پایبندی و مددجویی از فرهنگ، طبیعت، زمینه، فناوری و اقتصاد تحقق نخواهد یافت.

ب) محدوده‌ی قرارگیری و ضوابط پروژه

این پروژه و محوطه اختصاصی آن، با سطح زیربنای حداکثر ۱۰۰ مترمربع، در زمینی با مساحت حدودی۸۴۰ مترمربع در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و در محدوده بین دانشکده معماری و شهرسازی، زمین تنیس و گذر روبروی دانشکده، مکان‌یابی و برنامه‌ریزی شده است.

.

پاویون طراحی شده توسط طراحان باید دربردارنده فضاهایی هم‌راستا با اهداف طرح و تبدیل فضای فاقد حیات همجوار دانشکده معماری به فضایی چند عملکردیِ سرزنده و پویا نظیر: تعاملات اجتماعی، گردهمایی‌ها، ژوژمان‌ها، عرصه نمایش، نمایشگاه موقت و آستانه باشد. از همین روی در اجزا و برنامه فیزیکی پاویون، انعطاف‌پذیری وجود دارد و بدیهی است که برنامه فیزیکی طراحان برخواسته از مطالعات و بررسی‌های آن ها ارائه خواهد گردید.
    • اشاره ۱: لازم به ذکر است که نیازی به طراحی فضاهای خدماتی، تاسیساتی و … نمی باشد.
    • اشاره ۲: ضروری است که طرح ارائه شده، خط آسمان ِفضای سبز موجود را حفظ نماید و دسترسی¬های اطراف (به ویژه دسترسی موتورخانه دانشکده معماری و شهرسازی) را محدود نکند.
طراحان در نظر داشته باشند با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان قصد دارد در آینده فاز اجرایی کل محوطه لنداسکیپ و عملکردهای مکمل آن (زمین محوطه ۸۴۰ متر مربع) را تکمیل نماید، لذا ارائه کانسپت خطی لنداسکیپ برای درک بهتر کل ایده‌ی پروژه الزامی است. مسابقه-طراحی-پاویون-پلشیر
    • تصویر (۲-۱) وضع موجود، دسترسی ها و کاربری های اطراف
    • منبع: شرکت مهندسان مشاور معمار و شهرساز پلشیر، ۱۴۰۱

برنامه فیزیکی و ضوابط طراحی پاویون

حداکثر زیربنا همراه با محوطه اختصاصی پاویون ۱۰۰ (یکصد) متر مربع
حداکثر ارتفاع از سطح زمین ۷ (هفت) متر
حداکثر خاک برداری از سطح زمین ۴ (چهار) متر
تعداد طبقات ۱ (یک) طبقه
محدوده حدودی کانسپت خطی لنداسکیپ ۸۴۰ (هشتصد و چهل و دو) متر مربع
    • جدول (۲-۱) برنامه فیزیکی و ضوابط طراحی پاویون
    • منبع: شرکت مهندسان مشاور معمار و شهرساز پلشیر، ۱۴۰۱

.

در یک جمع‌بندی کلی این طرح با حداکثر زیربنای ۱۰۰ مترمربع، در یک طبقه و با ارتفاع حداکثر ۷ متری، می‌بایست در تعامل مناسب با کاربری­های همجوار خود و زمینه، مکان‌یابی و طرح­ریزی شود.

.

اشاره: طراحان در نظر داشته باشند، ارتفاع از سطح زمین و خاک برداری از سطح زمین همراه با کلمه‌ی حداکثر ارائه گردیده و الزامی جهت استفاده از حداکثر ارتفاع ۷ متر و خاک برداری ۴ متر نمی باشد.

برنامه اجرایی

نوع مسابقه

 مسابقه‌ی آزاد ملی:

مسابقه‌ای است که محدودیتی برای شرکت‌کنندگان نداشته باشد و همه‌ی جامعه‌ی اهل فن را در سطح ملی دربرگیرد.

مسابقه­ ی طراحی اجمالی:

مسابقه‌ای است که برای دست یافتن به انگاره‌ها و ایده‌های برتر طراحی در موضوعی معین انجام گیرد و نتیجه‌ی آن در حد طرح‌های اجمالیِ بیان‌کننده‌ی ایده‌ی طرح باشد.

 مسابقه­ ی یک ‌مرحله‌ای (با دو بخش داوری):

مسابقه‌ای است که داوری آن در یک مرحله صورت ‌گیرد.

.

اشاره: این مسابقه یک مرحله ای با دو بخش داوری است؛ به این معنی که اثرهای ارائه شده در بخش نخست داوری، توسط داوران قضاوت شده و لیست کوتاهی (حداکثر ۲۰ اثر) به بخش دوم داوری راه پیدا می‌نمایند. در بخش دوم، داوران با تدقیق آثار، سه اثر را شایسته معرفی جهت انتخاب رتبه نخست، دوم و سوم معرفی خواهند نمود.

جامعه شرکت کنندگان:

    • اشخاص حقیقی معمار و شهرساز، اشخاص حقوقی معماری و شهرسازی، در قالب مشارکت گروهی جامعه شرکت‌کنندگان را شکل می‌دهند.
    • اشاره۱: در صورت تمایل دانش‌آموختگان رشته‌های دیگر برای شرکت در مسابقه می‌بایست ایشان در گروه خود یک معمار یا شهرساز به دبیرخانه مسابقه به عنوان «مسئول طراحی»، معرفی نمایند.
    • اشاره۲: خاطر نشان می‌نماید علاوه بر فراخوان آزاد، از برخی معماران نیز جداگانه دعوت به عمل خواهد آمد. این دعوتنامه در حکم احترام‌نامه، صادر گردیده و دبیرخانه‌ی مسابقه هیچ امتیاز بیشتری نسبت به دیگر شرکت‌کنندگان در روند برگزاری مسابقه برای ایشان قائل نخواهد شد.

 ارکان مسابقه طراحی پاویون پلشیر

    •  کارفرما: شرکت مهندسان مشاور معمار و شهرساز پلشیر
    • بهره بردار: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
    • حامی معنوی و مادی: شرکت کاشی مرجان

کارگروه سیاست گذاری:

  1. محمد بهــاروند
  2. امید خواجه
  3. مجید طغیانی
  4. محمدرضا قانعی
  5. محمد لطیفـی
    • نماینده تام الاختیار کارفرما: اشکان قانعی
    • برگزارکننده: دپارتمان رقابت زنجیره فرهنگی ایوان
    • مدیر مسابقه: امیرمحمد اخوان
    • دستیاران مدیر مسابقه: مینا امینی، شیوا اسعدی
    • مدیر دبیرخانه مسابقه: فاطمه ابراهیمیان
    • مدیر دپارتمان رقابت ایوان: علی خدادادی

  هیئت داوران (به ترتیب حروف الفبا)

داوران اصلی:

    • بالازاده، هومن
    • سراجی، نسرین (دبیر هیئت داوران)
    • شاهدی، بهرام
    • غفارزاده، فرشاد
    • قانعی، محمدرضا

داور جانشین:

    • خزائلی پارسا، پویا

هیئت بدوی رسیدگی به اختلافات:

    • امیر محمد اخوان
    • نسرین سراجی
    • محمد بهــاروند 

کمیته راهبردی تحقق پروژه:

    • یک عضو از هیئت داوران
    • نماینده کارفرما
    • نماینده بهره بردار
اشاره: در بخش اول جلسه‌ی داوری یک عضو به نمایندگی انتخاب می‌شود.

نحوه ثبت نام

    • ثبت نام مسابقه از طریق سایت انجام می‌گیرد. با مراجعه به لینک ثبت نام، فرم ثبت نام را دانلود کرده، سپس از تکمیل، در سایت آپلود نمایید. پس از دریافت کد رهگیری، ثبت نام نهایی خواهد شد.
    •  لینک ثبت نام: www.ivanculturalgroup.com/event/pavilioncont

هزینه ثبت نام

رایگان

نحوه تحویل و ارائه آثار

ارائه آثار در قالب حداکثر ۵ شیت ۵۰ در ۷۰ به صورت افقی به همراه یک انیمیشن حداکثر ۱ دقیقه ای (حداکثر ۱۰۰ مگابایت) خواهد بود.

مدارک مورد نیاز در ارائه ها:

    • سایت پلان پاویون و محوطه‌ی اختصاصی آن
    • پلان طبقات
    • نماها و مقاطع
    • کانسپت خطی لنداسکیپ زمین/ کل محوطه
    • یک برش
    • دیدهای پرسپکتیو
    • دیاگرام توضیح کانسپت پاویون
    • توضیح ویژگی‌های طرح پیشنهادی (حداکثر در ۳۰۰ کلمه)
 
    • اشاره ۱: در راستای ارائه‌ی مطلوب ایده توسط شرکت‌کنندگان، مقیاس کلیه مدارک آزاد می باشد.
    • اشاره ۲: با توجه به اینکه کانسپت خطی لنداسکیپ می‌بایست به صورت شماتیک ارائه شود، نیازی به پرداختن محوطه خارج از پروژه‌ی موضوع مسابقه از نظر جزئیات و ارائه سه بعدی نمی‌باشد.
    • اشاره ۳: در صورت ارائه تعداد بیش از ۵ شیت، شیت‌های اضافی به تشخیص مدیر مسابقه حذف گردیده و در فرآیند داوری قرار نخواهد گرفت.
    • اشاره ۴:   در صورت عدم رعایت زمان خواسته شده در انیمیشن، فقط یک دقیقه اول نمایش داده خواهد شد.
    • اشاره ۵: ۲۰ طرح برگزیده که در بخش اول داوری انتخاب شده‌اند، می‌بایست شیت‌های ارائه شده‌ی خود را به صورت چاپ شده و بر روی فوم برد تا قبل از تاریخ برگزاری نمایشگاه آثار، به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.
 

نحوه ارسال آثار مسابقه طراحی پاویون پلشیر

بارگذاری آثار در پنل کاربری سایت مسابقه؛

هنگام موعد ارسال آثار، در سایت ایوان وارده شده به قسمت «سفارشات من» رفته و مسابقه ی پاویون را انتخاب می‌کنید، سپس در قسمت بارگذاری فایل، در هر پوشه ی مربوطه مدارک مقرر را بارگذاری کنید. پوشه ها به شرح زیر می باشد:
    • ۱ پوشه ای حاوی فرم های مسابقه با نام «فرم»
    • ۲ پوشه ای حاوی شیت های ارایه با نام «شیت»
    • ۳ پوشه ای حاوی انیمیشن با نام «انیمیشن»

 نحوه ارتباط با دبیرخانه مسابقه طراحی پاویون پلشیر:

    • درگاه اطلاع‌رسانی: www.ivanculturalgroup.com
    • آدرس پست الکترونیکی: pavilioncont@gmail.com
    • شماره تماس:  ۰۳۱۹۵۰۱۴۰۰۰ | ۰۹۱۳۸۰۳۹۲۹۵
    • آدرس: اصفهان، خیابان خاقانی، نبش کوچه ۳۱ ، خانه تاریخی صفوی- کد پستی: ۸۱۷۵۷۱۸۹۸۳

 جوایز مسابقه طراحی پاویون پلشیر:

    • رتبه نخست: ۵۰۰ میلیون ریال
    • رتبه دوم: ۳۰۰ میلیون ریال
    • رتبه سوم: ۱۰۰ میلیون ریال
اشاره: هیئت داوران می‌توانند علاوه بر تعیین رتبه‌های برتر، طرح یا طرح‌هایی را شایسته تقدیر اعلام نمایند.

تقویم مسابقه طراحی پاویون پلشیر:

اشاره۱: به دلایل امکان وجود محدودیت‌هایی که در نتیجه بروز بحران هرگونه حوادث غیر مترقبه ممکن است در طول این مسابقه حادث گردد، تقویم مسابقه در بازه‌های زمانی مشخصی تعریف شده است و در طول فرآیند برگزاری مسابقه، تاریخ و اطلاعات زمانی دقیق هر کدام از رویدادها از طریق مکانیزم های اطلاع رسانی به اطلاع شرکت‌کنندگان عزیز خواهد رسید.
    • اعلام فراخوان و آغاز ثبت نام: ۱۴۰۲/۰۱/۰۱، ساعت ۱۰ صبح
    • بازدید از موقعیت و مکان پروژه و برگزاری کارگاه آموزشی: در بازه ۱۴۰۲/۰۱/۱۹ الی ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۲/۰۲/۰۳ ، ساعت ۸ بعدازظهر (ساعت ۲۰)
اشاره۲: قبل از پایان موعد ثبت نام، چیدمان اعضای گروه‌ها می تواند تغییر پیدا کرده، فرم تکمیل شده به صورت کتبی به دبیرخانه مسابقه ارسال گردد. در صورتی که در لیست تکمیلی یک یا تعدادی از اعضا از لیست ثبت نام نخست حذف گردیده شده باشد، باید رضایت ایشان حاصل شده و به پیوست ارسال گردد.
    • آخرین مهلت ارسال سوالات و ابهامات شرکت کنندگان به پست الکترونیکی دبیرخانه مسابقه: تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    • آغاز تحویل آثار: ۱۴۰۲/۰۳/۰۱، ساعت ۸ صبح
    • پایان تحویل آثار: ۱۴۰۲/۰۳/۰۶ ساعت ۸ بعد ازظهر (ساعت ۲۰)
    • ارزیابی فنی و کمی طرح ها توسط گروه مدیریت: در بازه ۱۴۰۲/۰۳/۰۸ الی ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    • جلسه بخش نخست داوری: در بازه ۱۴۰۲/۰۳/۱۳ الی ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
اشاره۳: به صورت حضوری یا مجازی برگزار می‌گردد.
    • اعلام لیست کوتاه راه یافته به بخش دوم داوری: ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    • بررسی تفصیلی فنی و کمی طرح‌های راه یافته به بخش دوم داوری توسط تیم مدیریت: در بازه ۱۴۰۲/۰۳/۲۰ الی ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    • جلسه بخش دوم داوری: در بازه ۱۴۰۲/۰۳/۲۶ الی ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
اشاره۴: برگزارکننده‌ی این مسابقه باید تمام اهتمام خود را برای مهیا کردن شرایط برگزاری «جلسه بخش دوم داوری» به صورت حضوری فراهم نمایند.
    • مهلت ارسال شیت های چاپ شده برای نمایشگاه آثار: تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    • مراسم اعلام نتایج نهایی، اعطای جوایز (همراه با بیانیه داوری و گزارش فنی پیشبرد پروژه) و افتتاحیه نمایشگاه آثار: ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    • موعد وصول اعتراضات: در بازه ۱۴۰۲/۰۴/۰۳ الی ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    • صدور و اعلام رأی هیئت بدوی رسیدگی به اختلافات مسابقه با ذکر دلایل و ابلاغ به شاکی: در بازه ۱۴۰۲/۰۴/۰۶ الی ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    • نشست نقد و بررسی مسابقه: متعاقبا اعلام می گردد.
اشاره ۵: زمان‌های تعیین شده از ابتدای آغاز مسابقه تا پایان مسابقه (اعطای جوایز) قابل تمدید از طرف کارفرما، بهره‌بردار و برگزارکننده نمی‌باشد.

.

اشاره ۶: شرایط قهری از «اشاره ۵» مستنثنی است.

فصل سوم؛ ارزیابی فنی و داوری مسابقه طراحی پاویون پلشیر:

 روند ارزیابی کمی آثار

آثاری که در موعد مقرر به دبیرخانه مسابقه واصل گردیده‌اند، توسط گروه مدیریت با برنامه مسابقه تطبیق داده می‌شود و نتیجه این بررسی به‌صورت کتبی همراه با تحلیل‌های فنی و شیت‌های تمامی طرح‌ها در روز داوری در اختیار اعضای هیئت داوران قرار خواهد گرفت.

روند داوری آثار

این مسابقه‌ی به صورت یک مرحله‌ای برگزار شده و در دو بخش، داوری می شود. هویت شرکت کنندگان در فرآیند برگزاری مسابقه و تا روز اعلام نتایج پنهان خواهد بود.

 مجازی

بخش نخست:

بررسی انفرادی آثار

آثار دریافت شده در دبیرخانه، به همراه گزارش ارزیابی فنی و کمی پروژه که توسط دبیرخانه مسابقه و ارزیابان فنی تهیه می‌گردد، به صورت محرمانه برای داوران ارسال خواهد شد. سپس هر یک از داوران پس از بررسی طرح‌ها، حداکثر ۲۰ طرح را از بین تمامی آثار انتخاب نموده و در پایان لیست کوتاهی از راه‌یافتگان به بخش دوم داوری، استخراج گردیده، به نحوی که هر طرحی که حداقل یک بار در لیست یکی از داوران حاضر باشد، به بخش دوم داوری راه خواهد یافت.

.

اشاره۱: هریک از داوران مکلفند در خصوص هر ۲۰ طرح منتخب، دلایل انتخاب، ویژگی‌ها و محدودیت‌های آنها را به صورت کتبی به مدیر تحویل دهند.

بخش دوم:

انتخاب ۵ طرح برتر و رتبه های نخست، دوم و سوم

.

در ادامه روند داوری، هر یک از داوران پس از بررسی تکمیلی طرح ها و استماع نظرات دیگر اعضای هیئت داوران، در خصوص هر یک از طرح ها، این بار ۵ طرح را به ترتیب رتبه های۱ تا ۵، درقالب فرم های مدون دبیرخانه استخراج می نمایند،  سپس با توجه به جمع بندی امتیازها و تعیین رتبه های نخست تا پنجم، سه طرح حائز بالاترین رتبه، بعنوان طرح های برتر جهت اعلام نتایج مسابقه به مدیر معرفی خواهند شد.
    • اشاره۱: هریک از داوران مکلفند در خصوص هر ۵ طرح منتخب، دلایل انتخاب، ویژگی‌ها و محدودیت‌های آنها را بصورت کتبی به مدیر تحویل دهند.
    • اشاره۲: امتیازات اخذ شده طرح‌ها توسط هیئت داوران همراه با دلایل انتخاب، حداکثر تا یک هفته پس از اعلام نتایج در اختیار جامعه حرفه‌ای قرار خواهد گرفت.

 سخن هیئت داوران مسابقه طراحی پاویون پلشیر:

 «پاویونی طرح کنید برای بروز خلاقیت‌های مرتبط با معماری، با نگاه هوشمندانه به تاریخ شهر و عصر “امروز و آینده” که با جغرافیای خودش سازگار بوده و تناسبات انسانی داشته باشد».

.

شرکت‌کنندگان محترم؛ از میان کلمات زیر، پنج کلمه را انتخاب نموده و ایده‌ی مرکزی طرحتان را در متن و زمینه ی این پنج کلمه جایگزین کنید:

.

اصفهان- اقلیم- فضای جمعی- تعاملات اجتماعی- گردهمایی- پایداری- زیبایی شناسی- زمینه و بستر- حرکت در فضا- دید و چشم انداز- تجلی پویایی- همکاری همه جانبه- فرهنگ و هنر معماری- پُلشیر- اجرا- خلاقیت و نوآوری  فضایی- انعطاف پذیری- اقتصاد- آینده- کارایی- عرصه‌ی نمایش- آستانه- پیوند فضایی- همجواری- فناوری نوین- نمایش امروزین ارزش­های گذشته برای آیندگان- نمایشگاه موقت و فضای ژوژمان.  

معیارهای داوری مسابقه طراحی پاویون پلشیر:

    • ۱- سایت:
مقیاس و تناسب ساختمان در رابطه با زمین، اقلیم، جغرافیا و محیط.
    • ۲- انعطاف:
دگردیسی و تحوّل‌پذیری پروژه، تغییر‌پذیری و تطبیق‌پذیری پروژه، تحوّل و انعطاف‌پذیری پروژه.
    • ۳- مصالح:
نگاه (نگرش) معماران شرکت‌کننده به مصالح ساختمانی در زمینه‌ی تحوّلات اقلیمی از طریق توجه در این پروژه و نقش پروژه در تطبیق کربنی[۱۸]
    • ۴- جغرافیا:
موقعیت پروژه نسبت به فرهنگ، هنر، اقتصاد و جامعه‌ی امروزی.
    • ۵- اعانه:
مشارکت پروژه در پیشبرد معماری در اصفهان و ایران.   شبکه های اجتماعی سایت مسابقات معماری و شهرسازی Archicomp.ir
بدون دیدگاه
6,073 بازدید
۸ فروردین ۱۴۰۲
صفحه اصلی

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

شما هم نظرات خود را در مورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید

Top