ورود به سایت
رمزتان را فراموش کرده‌اید؟

لطفاً نشانی ایمیل خود را‌ وارد کنید. از طریق ایمیل، پیوندی برای ساختن رمز تازه دریافت خواهید کرد.

بعد از زدن دکمه "دریافت رمز جدید" به صفحه اصلی سایت هدایت می شوید و یک ایمیل برای شما ارسال می شود.

ثبت نام در سایت

خلاصه رویداد

سومین مسابقه خانه دوست

سومین-مسابقه-خانه-دوست
جوایز
  • مجموع جوایز: 70 میلیون تومان
  • رتبه اول: 40 میلیون تومان
  • رتبه دوم: 20 میلیون تومان
  • رتبه سوم: 10 میلیون تومان
راه ارتباطی
مشخصات
  • نوع فراخوان : ملی
  • نوع ارائه: دیجیتالی و چاپی
  • مکان: تهران - ایران
  • وضعیت: اطلاع رسانی فرخوان
بدون دیدگاه
2,999 بازدید
۱۵ شهریور ۱۴۰۲
صفحه اصلی

محتوای تصادفی (برای معرفی و انتشار با مدیر تماس بگیرید.)

جزییات کامل رویداد

سومین مسابقه خانه دوست

سومین دوره مسابقه طراحی معماری ” خانه ی دوست کجاست؟”

مشخصات مسابقه

موضوع مسابقه: طراحی یک خانه مبتنی بر نسبت خانه با مکان برای شهروند امروز در محدودۀ تاریخی شهر رشت

ارکان مسابقه

    • برگزارکننده و مجری مسابقه: نشریۀ کوچه باغ هنر و اندیشه
    • مدیر مسابقه: مرتضی خیاط پور نجیب

نوع مسابقه

    • از نظر محتوایی: طراحی تفصیلی
    • از لحاظ نوع و دامنۀ شرکت‌کنندگان: مسابقۀ آزاد ملی
    • از نظر مراحل و نحوۀ داوری: یک مرحله‌ای

برنامه و هدف

برنامۀ مسابقه

«خانۀ دوست کجاست؟» عنوان مسابقه‌ای است که در آن به دنبال نشانی خانه در متن شهری می‌گردیم که این بار سرشار از داستان و تاریخ است. مکان شهر رشت است در گوشه‌ای از محلۀ قدیمی پیرسرا و نزدیک به مرکز شهر. اصلی‌ترین خیابان محله، همین خیابان پیرسرا است که از یک طرف با مغازه‌های پرنده‌فروشی و خراطی و صنایع‌دستی به سبزه‌میدان و پیاده‌راه مرکز شهر متصل می‌شود و از طرف دیگر با چند قهوه‌خانه و دکان‌های میوه‌فروشی و خواروبارفروشی به خیابان سام و مرکز تره‌‌بار وصل می‌شود. خانه‌های مستقل و فرسودۀ قدیمی و حتی گاهی رهاشده و ساختمان‌های چندطبقه‌ای که آرام‌آرام جایگزین این خانه‌ها می‌شوند، بافت مسکونی اطراف این خیابان را شکل داده است؛ هرچند به‌واسطۀ وجود همین دکان‌ها و پراکندگی خانه‌های قدیمی، چهرۀ کهن‌سال محله همچنان تصویر غالب است. زمین این دوره از مسابقه، در یکی از کوچه‌های منشعب از خیابان پیرسرا واقع است که هم‌اکنون شالودۀ یک آپارتمان در آن ریخته شده است و خواستۀ مسابقه، طراحی یک خانۀ معاصر در این نقطه از شهر رشت برای یک یا چند خانوار است.

اهداف سومین مسابقه خانه دوست

    • اهداف کاربردی: ایجاد فرصتی برای تمرین مسئلۀ خانه در موقعیت امروز رشت، فارغ از ضوابط و قوانین ناکارآمد؛ به همراه رویکردی نوآورانه در مواجهه با مسائل اصلی جاری و پیش روی ایران.
    • اهداف فرهنگی: ایجاد انگیزه، اشتیاق و فرهنگ مشارکت در بین طراحان معماری و طراحان شهری جوان.

داوران

    • زهرا آرمند
    • رضا حبیب زاده
    • کامران حیرتی
    • علیرضا عینی فر
    • پرشیا قره گوزلو
    • حبیبه مجدآبادی
    • نیلوفر نیکسار

داوران جانشین

    • امین فردوسی
    • مجتبی نقی زاده

جوایز مسابقه سومین مسابقه خانه دوست

    • رتبۀ اول: مبلغ ۴۰ میلیون تومان، لوح تقدیر
    • رتبۀ دوم: مبلغ ۲۰ میلیون تومان، لوح تقدیر
    • رتبۀ سوم: مبلغ ۱۰ میلیون تومان، لوح تقدیر
    • هفت اثر منتخب: لوح تقدیر
    • آثار برندۀ مسابقه در شمارۀ اسفند ۱۴۰۲ نشریۀ کوچه منتشر خواهد شد.

مشخصات و موقعیت زمین

    • مشخصات تفصیلی سایت
    • برای دانلود فایل اتوکد زمین کلیک کنید. (متصل به سایت فراخوان)
    • معرفی سایت: شهرداری منطقۀ ۲، محلۀ پیرسرا
    • مساحت عرصه: ۲۹۸٫۴۳ مترمربع
    • ابعاد و تناسبات سایت: شمال- ۱۶٫۱۷  |  جنوب- ۱۸٫۱۴  |  شرق- ۱۴٫۹۶  |  غرب- ۲۰٫۵۹
    • دسترسی‌ها: کوچۀ بن‌باز با عرض ۸ متر از ضلع شمال – کوچۀ بن‌باز با عرض ۶ متر از ضلع غرب.
    • هم‌جواری‌ها: مسکونی
    • شیب: صفر درصد (۰%)
    • بافت فرسوده: بله
    • بافت ناپایدار: بله
    • بافت تاریخی: بله
    • حریم مترو: خیر
    • حریم گسل: خیر

شرایط و ضوابط شرکت در سومین مسابقه خانه دوست:

    • استفاده از شیت فرمت و قالب چیدمان آثار الزامی است. برای دانلود فایل زیپ شیت مسابقه و اطلاعات کلیک کنید. (متصل به سایت فراخوان)
    • این مسابقه بر اساس قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان است؛ برگزارکننده و ارکان مسابقه و پدیدآورندگان ملزم به رعایت این قانون هستند.
    • این مسابقه در هر شرایط دارای برنده برای سه رتبۀ اول خواهد بود؛ همچنین دو نفر رتبۀ مشترک نخواهد داشت.
    • آثار نباید پیش از اعلام رسمی مسابقه در هیچ رسانه‌ای اعم از دیجیتالی و کاغذی منتشر شده باشد و همچنین نباید در هیچ مسابقه یا جایزه‌ای شرکت کرده باشد.
    • شیت ارسال‌شده باید فاقد نام و نام خانوادگی طراح باشد و در صورت درج نام طراح روی طرح، موردبررسی قرار نخواهد گرفت.
    • تمام عناصر بصری باید به‌صورت اختصاصی برای این مسابقه طراحی شده باشد؛ همچنین پیش از اعلام رسمی مسابقه در هیچ رسانه‌ای اعم از دیجیتالی و کاغذی منتشر نشده باشد و در هیچ مسابقه یا جایزه‌ای شرکت نکرده باشد.
    • رعایت نکردن هریک از موارد مربوط به شرایط و ضوابط در هر زمان که مشخص شود، تخلف محسوب شده و اثر متخلف توسط دبیرخانه در هر مرحله و زمان از فرایند مسابقه، حتی پس از اعلام نتایج، حذف خواهد شد.
    • شرکت در این مسابقه با ثبت‌نام در مدت‌زمان تعیین‌شده امکان‌پذیر است.
    • هزینۀ ثبت‌نام زودهنگام هر گروه: ۲۰۰ هزار تومان است. این هزینه شامل ارسال یک نسخه از مجله (۱۵۰ تومان)، هزینۀ ارسال (۲۰ تومان)، بسته‌بندی (۵ تومان) و ثبت‌نام در مسابقه (۲۵ تومان) است.
    • هزینۀ ثبت‌نام دیرهنگام هر گروه: ۲۵۰ هزار تومان است. این هزینه شامل ارسال یک نسخه از مجله (۱۵۰ تومان)، هزینۀ ارسال (۲۰ تومان)، بسته‌بندی (۵ تومان) و ثبت‌نام در مسابقه (۷۵ تومان) است.
    • شرکت در این مسابقه به‌صورت انفرادی و گروهی امکان‌پذیر است.
    • شرکت در این مسابقه علاوه بر اشخاص حقیقی (گروهی یا انفرادی) و برای شخصیت‌های حقوقی (مهندسین مشاور یا دفاتر یا شرکت‌های معماری) امکان‌پذیر است.
    • شرکت در مسابقه برای اتباع خارجی به‌صورت انفرادی، فقط با درج کد فراگیر اتباع خارجی مجاز است.
    • ضوابط این مسابقه مبتنی بر آیین‌نامۀ جامع برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی تدوین شده است؛ برگزارکننده و ارکان مسابقه و پدیدآورندگان ملزم به رعایت این قانون هستند.
    • طراح با شرکت در این مسابقه حق هرگونه استفاده و انتشار چاپی و دیجیتالی و برگزاری نمایشگاه از اثر ارسالی را با حفظ حقوق معنوی خود برای مجلۀ کوچه ‌باغ هنر و اندیشه قائل می‌شود.
    • طرح‌هایی که از آثار دیگر هنرمندان (ایرانی یا خارجی) اقتباس شده باشد، مورد بررسی قرار نخواهد گرفت و در هر مرحله که این مسئله مشخص شود، حتی پس از اعلام نتایج، از مسابقه حذف و نتایج مجدد اعلام خواهد شد.
    • محدودیتی در استفاده از هر تکنیک و ابزار دستی یا دیجیتال وجود ندارد.
    • هر شرکت‌کننده مجاز به ارسال یک اثر است؛ به‌عبارت‌دیگر هر شخص حقیقی مجاز به ارسال اثر در قالب یک گروه است.

مدارک الزامی مسابقه

  • متن
ارسال توضیحات مربوط به بیان مسئله و هدف و راهبردهای طراحی بین ۴۸۰ تا ۵۰۰ کلمه به زبان فارسی الزامی است.
  • ویدئو:
تهیۀ یک ویدئو به مدت ۹۱ الی ۱۲۰ ثانیه با نسبت تصویر بین ۹:۱۶ عمودی با حداقل ۳۰ فریم در ثانیه و حداقل وضوح ۷۲۰ پیکسل. حداکثر اندازۀ فایل برای ویدئوهای ۲ دقیقه یا کمتر، ۶۰ مگابایت است. در ویدئو به‌صورت صوتی و تصویری به توضیح طرح پرداخته شده باشد. هرگونه بیان خلاقانه در ساخت ویدئو آزاد است. اگر شرکت‌کننده/ شرکت‌کنندگان به هر روشی در ویدئو اقدام به معرفی خود کنند یا در آن حضور یابند اثرشان از مسابقه حذف خواهد شد.
  • پوستر
    • مدارک الزامی پوستر:
    • ارائۀ یک پوستر ۱۰۰*۷۰ سانتی‌متر به‌صورت عمودی
    • تصاویر خارجی (چهار تصویر که باید دقیقاً روی تصاویر مورد نظر دبیرخانه فتومونتاژ شوند.)
    • نمودارهای عملکردی و تشریحی
    • درج توضیحات مربوط به بیان مسئله و هدف و راهبردهای طراحی، بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ کلمه به زبان فارسی روی شیت.
مدارک اختیاری پوستر:
    • پلان و  نما و برش و سایت پلان با مقیاس مورد نظر طراح
    • تصاویر داخلی 
 ضوابط تهیه و ارسال پوستر:
    • استفاده از تصاویری که توسط دبیرخانۀ مسابقه برای استفادۀ فتومونتاژ در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفته، ضروری و الزامی است.
    • روی شیت مسابقه به‌هیچ‌عنوان نباید مشخصات شرکت‌کننده نوشته شود.
    • شرکت‌کنندگان باید فایل پوستر را با رزولوشن ۱۵۰dpi با فرمت (PDF) در سامانۀ مسابقه، با حداکثر سایز ۲۰ مگ طبق فرمت دانلود‌شده هنگام ثبت‌نام بارگذاری کنند.
    • فایل (PDF) پوستر برای ارسال به مجله، به اسم شرکت‌کننده (شامل نام و نام خانوادگی) ذخیره شده باشد.
    • برای دانلود فایل زیپ شیت مسابقه و مدارک مورد نیاز کلیک کنید. (متصل به سایت فراخوان)

فرآیند داوری سومین مسابقه خانه دوست:

    • مرحلۀ صفر: دبیرخانۀ مسابقه نسبت به حذف آثاری که دارای نقص در مدارک هستند، اقدام خواهد کرد.استفاده نکردن از فرمت شیت یا تصاویر پایۀ فتومونتاژ و حدف لوگو و عنوان تعریف‌شده در پایین پوستر از مواردی است که به حذف اثر توسط دبیرخانه منجر خواهد شد.
    • مرحلۀ اول: هرکدام از داوران از بین آثار ارسال‌شده، ده اثر را برای حضور در مرحلۀ نیمه‌نهایی با اولویت‌بندی به‌صورت امتیازدهی از ۱ امتیاز «کمترین» و ۱۰ امتیاز «بیشترین» انتخاب خواهند کرد. آثاری که حداقل ۱۰ امتیاز را در مرحلۀ اول اخذ کرده باشند به‌عنوان آثار مرحلۀ ‌نهایی انتخاب خواهند شد.
    • مرحلۀ دوم: جلسۀ داوری به روش اقناعی بین آثاری که در گام سوم توسط داوران به‌عنوان فینالیست انتخاب شده‌اند، با هدف انتخاب برندگان برگزار خواهد شد. در پایان جلسۀ حضوری به روش اقناعی، داوران به آثار مورد نظر خود برای کسب سه رتبۀ اول امتیاز خواهند داد که مجموع امتیازات، سه رتبۀ اول را مشخص خواهد کرد. در پایان، رتبۀ اول و دوم و سوم مسابقه بر اساس بیشترین امتیاز اخذشده و هفت اثر منتخب دیگر بدون رتبه‌بندی اعلام می‌شوند و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
 تبصره: در صورت اخذ امتیاز مشترک بین سه رتبۀ اول، امتیازدهی مجدد بین آثاری که داری امتیاز مشترک بودند برای تعیین رتبۀ اول یا دوم یا سوم انجام خواهد شد. در هر صورت این مسابقه رتبۀ مشترک نخواهد داشت.

برنامه زمانی:

    • زمان انتخاب ارکان مسابقه: ۱ تیر ۱۴۰۲
    • زمان تهیۀ برنامۀ مسابقه: ۱۵ تیر ۱۴۰۲
    • زمان فراخوان نامحدود: ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
    • پایان ثبت‌نام زودهنگام: ۱۱ مهر ۱۴۰۲
    • پایان ثبت‌نام دیرهنگام: ۲۱ مهر ۱۴۰۲
    • مهلت ارسال مدارک: ۲۱ مهر ۱۴۰۲ تا ساعت ۲۴ (مهلت ارسال طرح‌ها تمدید نخواهد شد). سامانۀ ارسال آثار از ۱۴ مهر فعال خواهد شد.
    • شروع فرایند داوری: ۲۴ مهر ۱۴۰۲
    • پایان داوری مرحلۀ اول مسابقه: ۱ آبان ۱۴۰۲
    • داوری نهایی اقناعی: ۴ آبان ۱۴۰۲
    • اعلام نتایج مسابقه: ۱۸ آبان ۱۴۰۲
نتایج داوری و اهدای جوایز در مراسم برنامه‌ریزی‌شده در باغ کتاب تهران اعلام خواهد شد.
    • امکان ارسال مدارک از طریق سامانه از تاریخ ۱۴ مهر لغایت ۲۱ مهر ۱۴۰۲ وجود خواهد داشت.
    • پرسش‌های متقاضیان شرکت در مسابقه از تاریخ ۱۱ شهریور لغایت ۲۱ مهر از طریق ارسال پیام در اپلیکیشن واتس‌اپ به شماره تلفن ۰۹۳۳۵۵۸۲۳۵۰ پاسخ داده خواهد شد. حداکثر مدت‌زمان پاسخ‌گویی به سؤالات ۲۴ ساعت خواهد بود.
    • شرکت‌کنندگان پس از اعلام نتایج حداکثر تا پایان روز ۲۸ آبان ۱۴۰۲ مهلت دارند تا شکایت و اعتراض خود را همراه با مستندات به ایمیل کوچه به آدرسkoochemag@yahoo.com ارسال کنند. دبیرخانۀ مسابقه حداکثر ۷۲ ساعت پس از ارسال شکایات به آن‌ها پاسخ مقتضی خواهد داد.

ثبت نام در سومین مسابقه خانه دوست:

شبکه های اجتماعی سایت مسابقات معماری و شهرسازی Archicomp.ir

   
بدون دیدگاه
2,999 بازدید
۱۵ شهریور ۱۴۰۲
صفحه اصلی

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

شما هم نظرات خود را در مورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید

Top