ورود به سایت
رمزتان را فراموش کرده‌اید؟

لطفاً نشانی ایمیل خود را‌ وارد کنید. از طریق ایمیل، پیوندی برای ساختن رمز تازه دریافت خواهید کرد.

بعد از زدن دکمه "دریافت رمز جدید" به صفحه اصلی سایت هدایت می شوید و یک ایمیل برای شما ارسال می شود.

ثبت نام در سایت

خلاصه پروژه

گلگشت مصلی تهران اثر عیسی ذکایی و همکاران

گلگشت-مصلی
نام طراح/طراحان عبدالرضا ذکایی ، عیسی ذکایی ، سیدرضا اطهری
سال طراحی پروژه 1392
طراحی معماری عبدالرضا ذکایی ، عیسی ذکایی
طراحی محوطه عیسی ذکایی
مدلینگ و سه بعدی سیدرضا اطهری
بدون دیدگاه
4,397 بازدید
۲۵ اسفند ۱۳۹۸
صفحه اصلی

محتوای تصادفی (برای معرفی و انتشار با مدیر تماس بگیرید.)

شرح کامل پروژه

گلگشت مصلی تهران اثر عیسی ذکایی و همکاران

گلگشت مصلی تهران اثر عیسی ذکایی و همکاران (طرح پیشنهادی رتبه چهارم)

مقدمه

موقعیت پروزه گلگشت مصلی با توجه به نزدیکی به دو مجموعه اراضی عباس آباد (در شمال) و مصلی بزرگ امام خمینی (ره) (در جنوب) حساسیت پروژه را دو چندان می کند.

.

هماهنگی  طرح گلگشت مصلی با وضعیت موجود مصلی امام خمینی و طرح های اجرا شده و در حال اجرا در اراضی عباس آباد ، پیوستگی ویکپارچگی مجموعه را حفظ می کند . همچنین توپوگرافی زمین به همراه نیازها و برنامه مسابقه در حد امکان می تواند این پیوستگی را تقویت و انسجام ببخشد.

جانمایی کاربری های گلگشت مصلی

آنچه در این پروژه اهمیت خاصی دارد تعریف محوریست که ارتباط بصری و کارکرد دو مجموعه شمالی و جنوبی خود را برقرار کند. ایجاد یک محور اصلی از شمال  به جنوب و تقسیم زمین به دو بخش شرقی و غربی باعث می شود تا تعریف کاربری های اصلی با هدف دسترسی آسان به آنها به راحتی میسر شود. وضع  موجود زمین و نحوه دسترسی اصلی ، موقعیت ورودی و پارکینگ مجموعه و مسیر ارتباطی داخلی مجموعه را تعریف  می کند. به دلیل اهمیت کاربری های اقامتی و پذیرایی (باغ اسکان و باغ  ضیافت) ، سعی شده تا جهت سهولت دستیابی به این دو مجموعه ، جانمایی آنها در ضلع شمال غربی زمین (نقطه اوج زمین) و مجاور دسترسی شمالی طراحی گردد.

.

با توجه به جانمایی فضای پارکینگ و دسترسی شمالی در ضلع شمال  و شمال شرقی زمین ، فضای نمایشگاهی (سرپوشیده و سرباز) در مجاورت ورودی و پارکینگ مجموعه و بخش های اداری نمایشگاه نیز مجاور پارکینگ و نمایشگاه می باشد. مجموعه آمفی تئاتر و سالن های همایش ,  همراستا با دو بخش اسکان و ضیافت در ضلع شرقی محور اصلی  ونزدیک به فضای پارکینگ در نظرگرفته شده تا امکان دسترسی مناسب تری داشته باشند. ساختمان حسینیه در دو طبقه نیز در ادامه محور آمفی تئاتر در ضلع شمال شرقی میدان گلشت و شرق دریاچه مصنوعی قرار داشته و بدلیل عملکرد متناسب بامیدان گلگشت (فضای گردهمایی , برگزاری مراسم ها و نیز برگزاری نماز)  و ارتباط معنوی  آنها با یادمان شهید گمنام و جهت تقویت این ارتباط , همجوار یکدیگر طراحی شده اند. درنتیجه , این سه بخش در زمان برگزاری مراسم های مذهبی و اعیاد در کنار هم  پذیرای میهمانان خواهند بود.

.

عنصر آب بعنوان نماد پاکی و خلوص در کلیه فضاهای پروزه دیده شده است. دو دریاچه کم عمق و عمیق در مرکز مجموعه و در ارتباط با یکدیگر که توسط مسیر اصلی تقسیم می شوند علاوه بر تلطیف مجموعه , مکانی است جهت افزایش روحیه شادابی و ایجاد فضای تفریحی  بازدید کنندگان . طراحی این دو دریاچه به گونه ای است که امکان استفاده بخش های اسکان وضیافت و بخش میدان دریاچه بطور جداگانه برای میهمانان ویژه و عموم مردم میسر می باشد .بخش دریاچه عمیق با عمق حدود ۵/۱ متر جهت مجموعه اسکان و ضیافت  و بخش دریاچه کم عمق با عمق حدود ۱ متر جهت قایق سواری بازدیدکنندگان می باشد. جهت زیبایی بیشتر ارتباط دو دریاچه به گونه ای است که آب از دریاچه کم عمق که در سطح بالاتری قراردارد به داخل دریاچه عمیق می ریزد. آب نمای نواری  از ضلع شمال غربی مجموعه  (باغ اسکان و ضیافت) از یک منبع آب بعنوان سرچشمه آغاز و پس از گذر از روی دریاچه و مجموعه آمفی تئاتر  از دامنه شرقی مجموعه به سمت یادمان شهید گمنام ختم شده و یادمان را در فضای باز و سرسبز  ودر مجاور ۷۲ سرو بلند (نماد ۷۲ شهید انقلاب)درآغوش می گیر.

معماری پروژه گلگشت مصلی

معماری مجموعه بر گرفته از معماری ایرانی-اسلامی با حیاط مرکزی و آبنما های متعدد که با معماری مدرن در آمیخته و فضا و معماری آرامی را در مجموعه معرفی می کند. طرح کلی مجموعه نمایشگاه برگرفته از معماری ایرانی با حیاط و آبنماهای مرکزی, ورودی های به سبک ایرانی در یک طبقه و در برخی از فضاها بصورت دو طبقه طراحی شده اند. پوشش نهایی بام   با نورگیرهای متعدد , معرف نورگیرهای  بازارهای ایران قدیم می باشد. گلگشت-مصلی آرایش فضاهای نمایشگاهی از احجام جدا از هم آغاز و به تدریج در ترکیب با هم، حجم های بسته با حیاط مرکزی را ایجاد کرده، حس پذیرش و در آغوش گرفتن میهمانان را ایجاد می کند. ضمن اینکه این نوع طراحی همنشینی با محیط اطراف خود را به خوبی معرفی می کند.

.

معماری مجموعه های اسکان و ضیافت با ماهیت مرتبط و امکان ارائه خدمات مناسب به میهمانان در کنار یکدیگر و با ایجاد حیاط مرکزی وسیع  و  فضایی خصوصی و دلنشین ، در دو طیقه طراحی شده اند. سقف نهایی مجموعه بصورت شکست های متعدد بوده تا از ایجاد پشت بام های رایج و نازیبا جلوگیری و امکان استفاده از انرژی خورشید را با استفاده از صفحات خورشیدی را مهیا کند.حیاط مرکزی شامل فضایی جهت گفتمان، آبنما و سمبل آزادگی و زیبایی بصورت ۴ سرو بلند محیطی دلنشینی پدید می آورد.

.

جداره ونمای خارجی دومحموعه شفاف بوده و با طراحی دیوارهای دکوراتیو بصورت یک قاب تابلو با در برگرفتن نقوش قالی مانند خود علاوه بر ایحاد یک فضای تقسیم و بوجود آوردن مسیر پیاده دید مستقیم را شکسته و نور آفتاب را از فواصل نقوش قالی بطور ملایم به داخل هدایت می کند. دیواره های دکوراتیو در نقاط ورودی بصورت قوسی میهمانان و بازدیدکنندگان را به اندرونی خود دعوت می کنند.

.

مجموعه آمفی تئاتر با طرح قوسی با شکست های متعدد در سقف در قالب ۴ مجموعه کار می کند. هر یک از بناهای آمفی تئاتر با دو دیواره با نقوش هندسی محافظت و حمایت می شوند. آمفی تئاتر دارای دو سالن در همکف با یک نیم طبقه جهت افراد ویژه می باشد. فضای نشیمن و انتظار باز با نورگیر سقفی در بخش انتهایی قوس فضای نورانی وخوش منظری را ایجاد می کند. گلگشت-مصلی ساختمان حسینیه در دو طبقه با حیاط و پیش ورودی با آبنمای مرکزی پذیرای عاشقان است. رواق پیرامون حسینیه علاوه بر ایجاد فضای زیبای عبوری و ایجاد سایه  فضای معماری زیبایی را پدید می آورد.

.

در طراحی سایر کاربری های مجموعه از قبیل اداری ، انتظامی ، خدمات ، ایمنی و غیره سعی شده تا با رعایت الگوی  معماری سایر کاربری ها هماهنگی و تناسب لازم چه از نظر بصری و چه از نظر فرم و حجم بنا هیچ گونه گسستگی ایجاد نگردد.

.

رندرهای پروژه

دیگر آثار در نسخه قدیم سایت اینستاگرام مسابقات معماری و شهرسازی  
استفاده از محتوای این صفحه فقط با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز می باشد.
بدون دیدگاه
4,397 بازدید
۲۵ اسفند ۱۳۹۸
صفحه اصلی

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

شما هم نظرات خود را در مورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید

Top