ادوارد زهرابیان
معرفی مختصر طراح:
زندگی نامه:
او در سال ۱۳۱۸ در تهران متولد شد. وی دوره متوسطه را در دبیرستان البرز گذراند و دیپلم ریاضی را از این دبیرستان اخذ کرد. او در زمان تحصیل در این مدرسه در مسابقه طراحی نخستین نشانه دبیرستان البرز شرکت کرد و طرح وی به عنوان نشان دبیرستان البرز برگزیده شد. در فاصله سالهای دبیرستان تا دانشگاه، برای کمک به برادر بزرگترش که او هم معماری میخوانده است، به آتلیههای معماری رفتوآمد میکند و در این راه بر تجربههای طراحی و رسامیاش افزون میگردد. وی پس از قبولی در دانشگاه، رشته معماری را در دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) فرا میگیرد.
مهمترین اتفاق هنری در زندگی زهرابیان، در ۲۲ سالگی وی و در فاصله پیش از ورود او به دانشگاه رخ میدهد. وی به طور اتفاقی آگهی فراخوان طراحی نشانه هواپیمایی ملی ایران را که هنوز به نام «هما» شناخته نشده بود، میبیند و طرحی تجربی را در آتلیه دانشکده و آتلیه محسن فروغی، آماده میسازد و در مسابقه مربوطه شرکت میدهد که هوشنگ سیحون و تعدادی از استادان دانشکده هنرهای زیبا، داوران آن بودند. طرح وی به عنوان طرح برگزیده پذیرفته میشود و در سال ۱۳۴۱ به عنوان نشان رسمی «هما» ثبت میگردد.
لوگوی ایران ایر:
آژانس تخصصی خبر و اطلاعات حملونقلی (اسکیفت) در گزارش سال ۲۰۱۳ ارزیابی از لوگوی شرکتهای هواپیمایی در سراسر جهان داشت و بعد از ارزیابیهای متعدد تمام شرکتهای مطرح در زمینه صنعت هوایی توسط یاتا، شرکت هواپیمایی ایران ایر (هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) را دارنده بهترین لوگوی خدمت رسانی هوایی معرفی نمود. این لوگو (با نام هما) در حالی به عنوان برترین معرفی شد که خطوط هوایی ایران با تحریمهای بینالمللی مواجه است و شاید ارتباط پروازی با بسیاری از فرودگاههای دنیا ندارد. استفاده از یک رنگ آرام بخش، استفاده از نماد پرنده و همچنین سمبلی پیج در پیچ و به نوعی انعطافی منجر به این شد که این برند در برابر سایرین دارای جایگاه متمایزی باشد.
ادوارد زهرابیان دربارهٔ اینکه چهطور طرح پرنده اساطیری هما را بهعنوان خمیرمایه و پایه طراحی این لوگو قرار داده میگوید: «آن زمان زیاد جهانگردی میکردم. به آثار تاریخی علاقه داشتم و هنوزهم دارم. یادم آمد که یک چنین سرستونی در تخت جمشید است که میتواند خمیرمایه این طرح باشد.» سر این تندیس اساطیری ایران از یال اسب، گوش گاو و صورت عقاب تشکیل شده است.
وی همچنین نظرش را دربارهٔ لوگوی دیگر ایرلاینهای جهان گفته است. او میگوید: «اگر دقت کرده باشید، لوگوی اکثر شرکتهای هواپیمایی دنیا تاکنون دچار تغییر شدهاند. تنها مورد مشابهی که من میتوانم به آن اشاره کنم، لوگوی لوفتهانزا است. [بخش اصلی] لوگوی لوفتهانزا [یعنی پرنده «درنا»] از روز اول تا به امروز دست نخورده باقیمانده است. این نشان میدهد این لوگو جای خود را را پیدا کرده است.»
لینک مرتبط با:
فراخوان طراحی لوگوی هواپیمایی دنااطلاع رسانی:
سایت مسابقات معماری و شهرسازی