ورود به سایت
رمزتان را فراموش کرده‌اید؟

لطفاً نشانی ایمیل خود را‌ وارد کنید. از طریق ایمیل، پیوندی برای ساختن رمز تازه دریافت خواهید کرد.

بعد از زدن دکمه "دریافت رمز جدید" به صفحه اصلی سایت هدایت می شوید و یک ایمیل برای شما ارسال می شود.

ثبت نام در سایت

خلاصه پروژه

کافه رستوران لولو اثر سید محمد رضا امامیان شیرازی

سید-محمد-رضا-امامیان-شیرازی-2سید-محمد-رضا-امامیان-شیرازی
نام طراح/طراحان سیدمحمدرضا امامیان شیرازی
سال طراحی پروژه 1398
تیم طراحی زهرا ذبیحی، بهاره اصفهانی زاده
موقعیت ایران، مشهد
بدون دیدگاه
2,596 بازدید
۳۰ آبان ۱۳۹۹
صفحه اصلی

محتوای تصادفی (برای معرفی و انتشار با مدیر تماس بگیرید.)

شرح کامل پروژه

کافه رستوران لولو اثر سید محمد رضا امامیان شیرازی

کافه رستوران لولو اثر سید محمد رضا امامیان شیرازی رتبه اول بخش ساختمان تجاری ، اداری و صنعتی در چهارمین دوسالانه معماری و شهرسازی ایران

مقدمه

با توجه به نام پروژه (لولو) که از قبل انتخاب شده بود، ایده اصلی طراحی این بود که بیشتر عناصر موجود در معماری ساختمان اعم از دید بصری و متریال به کار برده شده الگوی ما را داشته باشند. استفاده از الگوی نوشتاری لولو در پایه های مبلمان و بخش هایی از طراحی داخلی و خارجی نیز برای یکپارچه تر کردن طرح به چشم می خورد پروژه زمانی که به ما معرفی گردید، کافی شاپی کوچک در تراز همکف ساختمانی قدیمی (حدود سال ساخت ۱۳۴۰) واقع در خط کندرو بولوار خیام مشهد بود. خواسته کارفرما از ما طراحی کافه رستورانی خاص با فضای داخلی جذاب در نگاه عابران پیاده، سواره و مشتریان بود. با توجه به درختان زیاد و بلند اطراف کانال آب برای بهتر دیده شدن پروژه تصمیم گرفتیم تا به آن ارتفاع دهیم و پروژه را به دو طبقه تبدیل کنیم تا بتوان نه تنها دید مناسب از بیرون به پروژه، بلکه دید جذاب از داخل به بیرون را افزایش داد. حال برای رسیدن به چنین اهدافی با چالش هایی مواجه شدیم که باید به حل آن ها می پرداختیم. سید-محمد-رضا-امامیان-شیرازی

۱- متقاعد کردن صاحب ملک برای دو طبقه شدن پروژه:

صاحب ملک خانمی مسن و تنها بود که تمام وقت در واحد مسکونی اش حضور داشت و دارای فرزندی مستقر در خارج از کشور بود که سالی یک بار ایران می آمد و باید اتاقش در طبقه بالا دست نخورده باقی می ماند.

۲- حدف دیوارهای حمال

حدف دیوارهای حمال و عریض ۶ سانتی متری نما در طبقه همکف برای استفاده حداکثری از فضای همکف حذف این دیوارها سبب میشد تا ۸ متر مربع به فضای همکف اضافه گردد و از طرفی ما اجازه تخریب هیچ فضایی از طبقه اول را نداشتیم. از این رو استفاده از شیشه مناسب تر از هر متریال دیگری بود، تا با اشغال فضای کمتری در همکف و ایجاد شفافیت کشش و جذابیت را برای رهگذران با توجه به خطی بودن آشپزخانه ایجاد کرد.

۳- ایجاد حس یکپارچگی بین فضای اصلی و فضای بیرونی

کارفرما موفق به دریافت مجوز طراحی فضای باز کنار کانال آب جهت استفاده از شهرداری شده بود، با توجه به قرارگیری ساختمان اصلی و فضای باز در دو طرف لاین کندرو باید طراحی آنها به نحوی مرتبط به هم و در عین حال مجزا دیده می شد و از طرفی فضای مجاور کانال آب نباید طوری طراحی میشد که از دیده شدن پروژه از سمت خیابان خیام ممانعت کند. از طرفی با توجه به عدم حذف سوییت در قسمت جلویی ساختمان، در این راستا به یتم های عمودی در فیلم نمای ساختمان و بذاره های فضای بیرونی مجاور کانال آب (HIVERSITE) رسیدیم که باید تمامی این ریتم ها با ستون های موجود در ضلع خارجی ساختمان با هم هماهنگی می داشت.

۴ – مهم بودن جانمایی راه پله

با توجه به عدم حذف سوییت در طبقه اول. تنها یک نقطه اشتراک مربعی شکل با طبقه همکف باقی می ماند که این امر به دلیل مهم بودن سیرکولاسیون و عدم پرت فضایی جانمایی سبب شد تا راه پله در قسمت غربی و در جداره شفاف قرار گیرد.

۵- استفاده حداکثر از فضا

با توجه به کم بودن متراژ پروژه و همچنین حفظ کیفیت فضایی با توجه به متراژ کم پروژه باید تمامی فضاهای مورد نیاز در کافه رستوران را با حداکثر کیفیت فضایی ممکن ایجاد و طراحی میکردیم، به همین خاطر از زیر پله و محل چرخش پله: فضاهایی از قبیل سرویس بهداشتی کارکنان، سرویس بهداشتی عمومی، انبار رستوران و انبار آشپزخانه استفاده کردیم.

۶ – پاسخ مناسب جهت فرم حجمی و استفاده از متریال مناسب در طبقه اول کافه رستوران:

با توجه به قابلیت دید بسیار مناسب از داخل به خارج پروژه (وجود باغ ملک آباد و کانال آب مجاور خیابان خیام که در فصل بهار و پاییز پر از آب است و درختان بلند مجاور آن و خیابان عریض خیام) و خواسته ی کارفرما مبنی بر اینکه فضای داخلی بسته نباشد، انتخاب متریال شیشه بهترین گزینه بود و از طرفی جهت رعایت الگوی ,I تواستیم در بسقف هم شیشه را امتداد دهیم تا افراد احساس حضور در فضای باز و روشن با کیفیت فضایی بالا را داشته باشند.

۷ – رفع دید مزاحم از کافه رستوران به حیاط واحد مسکونی در ضلع غربی ساختمان:

با شیشه ای شدن جداره های پروژه در طبقه اول دید مزاحمی به حیاط ساختمان ایجاد میشد که با استفاده از شیدرهایی با الگوی لولو به ایجاد حالت TRANSPARENCY پرداختیم که قابل به ذکر است که تمامی شیدرها با با الگوی به دست آمده از اسم لولو طراحی شد.

۸ –  رفع فضای گلخانه ای مانند با توجه به استفاده زیاد شیشه در جداره طبقه اول:

برای جلوگیری از اثر گلخانه ای و حس تابستانی بودن فضاء به استفاده از پنجره های گیوتین رسیدیم تا با امکان باز شدن آنها، فضا را از حالت بسته به حالت باز تبدیل کنیم و به تهویه هوای فضا علاوه بر تاسیسات مکانیکی کمک بزرگی کرده باشیم. منبع تصاویر: هنر معماری طرح های مرتبط
شبکه های اجتماعی سایت مسابقات معماری و شهرسازی  
استفاده از محتوای این صفحه فقط با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز می باشد.
بدون دیدگاه
2,596 بازدید
۳۰ آبان ۱۳۹۹
صفحه اصلی

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

شما هم نظرات خود را در مورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید

Top