آستان ائمه بقیع اثر سلیمانی و بزرگی
| نام طراح/طراحان | سحرناز سلیمانی پاک - رضا بزرگی |
| سال طراحی پروژه | 1400 ه ش |
| رتبه کسب شده | تقدیر بخش گروهی |
| سایت پروژه | قبرستان بقیع ، مدینه منوره ، عربستان سعودی |
لطفاً نشانی ایمیل خود را وارد کنید. از طریق ایمیل، پیوندی برای ساختن رمز تازه دریافت خواهید کرد.
ورود به سایت
ثبت نام
مسابقات معماری و شهرسازی | فراخوان مسابقه | مسابقه معماری | مسابقه بین المللی | جایزه معماری | معماری | آرشیتکت | معمار | اخبار معماری | عکس معماری | فراخوان معماری | معماری | شهرسازی | فراخوان طراحی | مسابقه طراحی
مسابقات معماری و شهرسازی | فراخوان مسابقه | مسابقه معماری | مسابقه بین المللی | جایزه معماری | معماری | آرشیتکت | معمار | اخبار معماری | عکس معماری | فراخوان معماری | معماری | شهرسازی | فراخوان طراحی | مسابقه طراحی
خلاصه پروژه
| نام طراح/طراحان | سحرناز سلیمانی پاک - رضا بزرگی |
| سال طراحی پروژه | 1400 ه ش |
| رتبه کسب شده | تقدیر بخش گروهی |
| سایت پروژه | قبرستان بقیع ، مدینه منوره ، عربستان سعودی |
محتوای تصادفی (برای معرفی و انتشار با مدیر تماس بگیرید.)
شرح کامل پروژه
بعد از تخریب بارگاه چهار امام شیعه (ع)، طراحی آستان مطهر ائمه بقیع (ع) برای هریک از شیعیان بهویژه معماران آرزویی شد که امید است با نابودی وهابیت آل سعود به ثمر نشیند.
در جستجوی معانی عرفانی برای عدد هشت، بهاصطلاح اقلیم هشتم میرسیم مقصود از اقلیم هشتم، عالم مثال است که واسط میان عالم محسوس و معقول است با تطبیق شکل دایره به عالم معقول و شکل مربع بر عالم محسوس، شکل و عدد عالم مثال حد واسط دایره و مربع خواهد بود. فرم عالم مثال که هشتوجهی است و به پایههای گنبد مساجد میرسیم که واسط میان گنبد بهعنوان آسمان و بنا بهعنوان زمین است. در آیه هفده سوره الحاقه هم به عدد هشت اشارهشده است. بنای آستان هشت وجه اصلی دارد (بنای قدیمی تخریبشده نیز هشتوجهی بوده است) که چهار وجه آن شامل پنجرههایی چهار لت که در بالای آن از نقوش اسلیمی که هویت معماری اسلامی را در بردارد استفادهشده است، طراحی شد.
با در نظر گرفتن یک قوس ایرانی اسلامی و چرخش در حول یک گره دوازدهوجهی یک بنا با کاربندی برجسته شکل گرفت که در هر قسمت ترنج آن اسامی یکی از دوازده امام با خط ثلث برجسته نوشته شد. و در بالای آن یک قوس ناری شکل قرار گرفت که حد واسط بدنه و قوس سوره کوثر با خط نوشتهشده است که. گنبد به رنگ فیروزهای متمایل به سبز است که با گنبد حرم نبوی همخوانی دارد و روی آن رگههای طلاییرنگ حصیرباف نقش بسته است. یک خوج بر بالای گنبد که کلمه الله بر بالای آن است و یک پرچم سبز منقوش به الهم عجل لولیک الفرج به نیت ظهور آقا امام زمان (عج) قرار گرفت.
رواقها در چهار جهت جغرافیایی با توجه به حضور چهار امام معصوم علیهالسلام مدفون در بقیع طراحی شد. هر رواق شامل دوازده دهانه ورودی به نیت دوازده امام از فرم قوس اولیهای که در بنای طراحیشده بر قبور متبرکه، تأثیر گرفته است. درمجموع چهلوهشت دهانه که برابر با ابجد صغیر <<فاطمه زهرا>>، ابجد صغیر بینات <<حمعسق>>و ابجد کبیر <<عاشور>> میباشد. در محوطه داخلی از چهار دهانه وارد صحن اصلی میتوان شد و دو دهانه نیز به ورودیهای صحن باز میشود. این رواقها شامل تزئیناتی از کتیبههایی از آیات قرآنی و طرحهای اسلیمی در معماری اسلامی است. مکانی مسقف که مسیر هدایت به صحن اطراف آستان مبارک ائمه بقیع (ع) است. آیات منقوش بر کتیبههای رواقها قسمتی از سوره یس با خط کوفی بهصورت برجسته که تبیین مفهوم احصاء تمام چیزها در امام مبین است. دیوارهای رواق نیز منقوش به طرحهای اسلیمی است.
در محوطه صحن بیستوچهار چادر متحرک باز و بسته شونده که هم تعدیلکننده گرما است و هم نور را از خود عبور میدهد و روشنایی مناسب در روز را فراهم میکند و هم در زمان بارندگی زائرین را پناه میدهد. زیر این چادرها برای نشستن زائرین و اقامه نماز و نیایش در نظر گرفته شد. بیستوچهار چادر برگرفته از سوره بیستوچهار قرآن، سوره نور میباشد.

مصالح آستان ائمه بقیع اثر سلیمانی و بزرگی
مصالح بهکاررفته در بنای آستان بتن اکسپوز سفید در بدنه، سنگ اخرایی برای ازاره، سنگ فیروزه حدفاصل بتن اکسپوز و سنگ ازاره و پنجره فولاد و شبکه پنجرهای چهار لت طلاکوب و گنبد از سنگ فیروزه و حصیرباف رویش طلاکوب است. پاباریک های روی بدنه نیز با کاشی معرق تزئین شد.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
خداقوت
خیلی زیبا و دلنشین است .انشاالله به زودی ساخته شود