ورود به سایت
رمزتان را فراموش کرده‌اید؟

لطفاً نشانی ایمیل خود را‌ وارد کنید. از طریق ایمیل، پیوندی برای ساختن رمز تازه دریافت خواهید کرد.

بعد از زدن دکمه "دریافت رمز جدید" به صفحه اصلی سایت هدایت می شوید و یک ایمیل برای شما ارسال می شود.

ثبت نام در سایت

خلاصه رویداد

بیست و یکمین دوره جایزه معمار ۱۴۰۰

بیست-و-یکمین-دوره-جایزه-معمار-۱۴۰۰
جوایز
  • مجموع جوایز: مراجعه به فراخوان
راه ارتباطی
مشخصات
  • نوع فراخوان: جایزه ملی
  • نوع ارائه: چاپی
  • مکان: تهران - ایران
  • وضعیت: اطلاع رسانی فراخوان
بدون دیدگاه
3,549 بازدید
۱۶ تیر ۱۴۰۰
صفحه اصلی

محتوای تصادفی (برای معرفی و انتشار با مدیر تماس بگیرید.)

جزییات کامل رویداد

بیست و یکمین دوره جایزه معمار ۱۴۰۰

بیست و یکمین دوره جایزه معمار ۱۴۰۰

.

تمام پروژههای ساختهشده پس از انقلاب در چهار گروه عمومی، بازسازی، مسکونی تکواحدی و مسکونی آپارتمانی در ایران که در دوره‌های قبل جایزه معمار شرکت نکرده‌اند، مجاز به شرکت در رقابت سال جاری هستند و در چهار گروه جداگانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. پروژه‌های  معماری داخلی، اگر دخل و تصرف در اجزای ثابت فضای آنها صورت گرفته باشد، امکان شرکت در گروه بازسازی را خواهند داشت. اما پروژه‌های مرمتی مجاز به شرکت در رقابت نیستند.

معیارهای داوری بیست و یکمین دوره جایزه معمار ۱۴۰۰

معیارهای عمومی زیر در داوری تمامی پروژه‌ها مدنظر قرار خواهند گرفت:

  • – خلاقیت و نوآوری در طراحی و نوآوری در کاربرد مصالح و فناوری ساختمان
  • – مواجهه خلاقانه با مشکلات خاص پروژه از‌جمله: محدودیت‌های اقتصادی، شرایط خاص سایت از‌ نظر ابعاد و اندازه‌ها،‌ ضوابط و رویه‌های قانونی (به‌ویژه در شهرها)، دشواری‌های فنی و…
  • – دقت و نوآوری در طراحی جزئیات
  • – توجه به محیط پیرامونی و شرایط اقلیمی،‌ ارزش‌های زیست‌محیطی و تعهدات اجتماعی

بدیهی است که قضاوت نهایی در ‌مورد هر پروژه نه از ‌طریق مشخص کردن امتیاز آن در هر‌کدام از موارد فوق و معدل‌گیری از امتیازات، که با قضاوت درباره تمامیت آن صورت خواهد گرفت.

داوری

روش داوری همچون سال‌های گذشته شامل چند مرحله حذف و انتخاب برای گزینش پروژه‌های نیمه‌نهایی، نهایی و برندگان در هر چهار گروه خواهد بود.

داوران بیست و یکمین دوره جایزه معمار ۱۴۰۰

  • علیرضا تغابنی

متولد ۱۳۵۶، معمار، طراح و مدرس دانشگاه، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه گیلان و دکتری معماری از دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، مؤسس دفتر«دیگر» است که از سال ۸۳ به طور مستقل به تمرین و تجربه در معماری می‌پردازد. طراح حدود ۶۰ پروژه است که شاخص‌ترین آنها «خانه شریفی‌ها» در دنیا شناخته شده است. سه بار رتبه اول جایزه معمار، رتبه اول جایزه سالانه دورفمن از رویال آکادمی لندن، داور مسابقه‌های جایزه سالانه معماری دورفمن و فستیوال جهانی معماری و جوایز داخلی و منطقه‌ای را در کارنامه دارد. مقاله‌های «وقتی از تألیف حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم» و «ساختمانفارسی» او در مجلات معماری به چاپ رسیده است.

متولد ۱۳۵۳ مشهد، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه شهید بهشتی است. فعالیت حرفه‌ای را در سال ۱۳۸۶ با تأسیس دفتر معماری الگو آغاز کرد. رتبه سوم مسابقه معمار سال ۱۳۹۵ برای طراحی مجتمع مسکونی باغ زعفرانیه، راهیابی به فستیوال جهانی معماری سال ۲۰۱۸ میلادی، رتبه اول مسابقه جایزه معماری داخلی ایران در سال ۱۳۹۶ برای طراحی انبار سیستم و تقدیرشده ویژه برای ساختمان اداری- تحقیقاتی پردازش سامانه پایدار در سال ۱۳۹۰، حاصل حضور او در رقابت‌های معماری داخلی و خارجی است. همچنین پژوهش‌هایی در زمینه زیست آپارتمانی انجام داده که در قالب مقالاتی در نشریات داخلی و بین‌المللی منتشر شده است.

  • بابک زیرک

متولد ۱۳۳۳ همدان، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد معماری دانشگاه ملی ایران، مدیر عامل مهندسان مشاور آران – گروه پژوهش معماری اقلیمی ایران از سال ۱۳۶۳، مدیر پروژه تحقیقاتی معماری با عنوان «گونه‌شناسی مسکن روستایی» بود که به تهیه و تدوین ۱۴ جلد کتاب گونه‌شناسی مسکن در استان‌های چهارمحال و بختیاری‏، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد انجامید. در مدت فعالیـت‌ حرفه‌ای خود برنامه‌ریز و طراح پروژه باززنده‌سازی جزیره هندورابی، پروژه احیا و مرمت زیستگاه‌های حاشیه دریاچه اوان در الموت، و برنده پروژه‌های معماری متعددی از جمله طرح غرفه بزرگ ایران در اکسپوی بین‌المللی سال ۲۰۰۰ در هانوور آلمان، طرح شهرک ۱۲۰۰۰ واحدی تهرانک (همراه با مهندسان مشاور ارگ بم)، و طرح‌های دیگری بوده است. عضو شورای همکاران مجله معمار است و از او بیش از ۵۰ مقاله به چاپ رسیده است. بابک زیرک عضو هیئت‌های داوری مسابقات معماری مختلف و همچنین از داوران مسابقه بین‌المللی عکاسی معماری روستایی در ایران و مسابقه بین‌المللی مسکن در حاشیه خلیج فارس در دانشگاه وست مینستر انگلستان بوده است.

  • سارا کلانتری

متولد ۱۳۵۶، دانش‌آموخته معماری دانشگاه آزاد تهران. فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۸۳ به همراه رضا صیادیان آغاز کرد. علاوه بر تدریس در دانشگاه و سخنرانی در دانشگاه‌های داخلی و خارجی، جوایز متعدد ملی و بین‌المللی نیز کسب کرده، که برخی از مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از: رتبه اول جایزه معمار در سال ۱۳۹۴، رتبه اول چهارمین جایزه معماری داخلی ایران، برنده جایزه آرکیتایزر نیویورک ۲۰۱۷، برنده جایزه شیکاگو در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۲ برای بهترین طرح نوین جهانی، منتخب هیئت داوران فستیوال جهانی معماری ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸، منتخب مجله داموس در نگاه ویژه داموس به ایران با عنوان نگاهی بر آثار سارا کلانتری و رضا صیادیان.

  • محمد مجیدی

متولد ۱۳۴۶، دانش‌آموخته معماری کارشناسی ارشد از دانشگاه شهید بهشتی تهران و مؤسس مهندسان مشاور بن‌سار در سال ۱۳۷۵ است. طراحی و ساخت پروژه‌های معماری در مقیاس‌های مختلف با کاربری‌های متنوع، دریافت جوایز متعدد ملی و بین المللی، از جمله کسب دو بار رتبه اول جایزه معمار، منتخب فستیوال جهانی معماری در سال ۲۰۰۸ و همچنین داوری در تعداد زیادی از مسابقات مطرح معماری از جمله جایزه معمار را در کارنامه خود دارد. از جمله مقالات، سخنرانی‌ها و نمایشگاه‌های او می‌توان به چـاپ مـقـالات و آثـار در اطـلس قرن بیسـت‌و‌یکم معماری جهان، معرفی پروژه بازار چارسو در بینال ونیز در سال ۱۳۹۴ اشاره کرد. از جمله سوابق بین‏ المللی او می‌توان به همکاری باGuallart Architects برای طراحی پروژه هفت دروازه تهران، Rafael de la-Hoz به منظور ارائه طرح ساختمان اداری و سالن اجلاس اداره گاز جمهوری اسلامی ایران، طراحی طرح توسعه ترمینال جدید فرودگاه امام خمینی در مشارکت با شرکت Kincl از کشور کرواسی و ارائه طرح ساختمان چندمنظوره با تلفیق کاربری‌های اداری، مسکونی، هتل، تجاری و تلفیق فضای شهری در منطقه Six Point شهر تورنتو کانادا اشاره کرد.

نحوه شرکت در جایزه معمار

۱- در مرحله‌ نخست همه ‌شرکت‌کنندگان می‌بایست مدارک خود را پرینت‌شده در حداکثر ۲۵ صفحه A3 (به جز صفحه شرح پروژه که حداکثر در دو صفحه  A4 باید باشد) به صورت سیمی در موعدهای مقرر (شنبه ۶ شهریور برای طرح‌‌های مسکونی، یکشنبه ۷ شهریور برای طرح‌‌های بازسازی، دوشنبه ۸ شهریور برای طرح‌‌های عمومی) تا ساعت ۴ بعدازظهر به آدرس مجله در خیابان شریعتی، پایین‌تر از میرداماد، نرسیده به بزرگراه همت، کوچه دیباج، پلاک ۶،  طبقه دوم، واحد ۶ (تلفن‌ و دورنگار:‌ ۲-۲۶۴۰۰۹۸۰) بفرستند.

.

 روی هیچ‌کدام از پرینت‌های A3 نام طراح و دفتر طراحی ذکر نشود. نام پروژه، نام طراح، نشانی، شماره تلفن و دورنگار در صفحه شرح پروژه A4 و روی پاکت نوشته شود.

مدارک لازم عبارت‌اند از:

الف‌ـ شرح پروژه حداکثر در دو صفحه  A4 با حروفی که به‌راحتی قابل خواندن باشند شامل موارد زیر:

  • تیم طراحی معماری، سازه، تأسیسات و… و همچنین مجریان اصلی پروژه
  • مشخصات کارفرما و بهره‌برداران
  • محل پروژه با کروکی و نشانی دقیق
  • کاربری بنا با ذکر جزئیات
  • سازه و تأسیسات بنا به‌طور کلی
  • سطوح زیربنا و زمین پروژه
  • ایده طراحی
  • سال شروع و خاتمه‌ اجرا
  • نوآوری‌ها و مزایای پروژه

• در این مرحله CD لازم نیست.

.

طراحان پروژه‌های بازسازی باید توضیحات اضافی در موارد زیر ارائه دهند:

  • کاربری قبلی و فعلی بنا
  • محدوده مداخلات
  • وضعیت بنا قبل از بازسازی
  • مهم‌ترین ارزش‌های بنای موجود
  • سازه و تأسیسات اولیه ‌بنا

بـ تصاویر و نقشه‌ها برای هر چهار گروه

  • پلان نشان‌دهنده موقعیت بنا در محیط اطراف
  • پلان طبقات اصلی
  • مقاطع و نماهای اصلی
  • تصاویر نشان‌دهنده ساختمان در محیط اطراف، داخلی و خارجی ساختمان و جزئیات مهم
  • هرگونه تصویر، طرح یا نموداری که درک پروژه را تسهیل کند.

پروژه‌های بازسازی می‌بایست تصاویر وضعیت بنا را قبل و بعد از مداخله نشان دهند.

.

۲- در مرحله نخست هیئت داوران در روزهای ۱۳ و ۱۴ شهریور مدارک رسیده را بررسی و مواردی را که از‌ نظر آنها در مرحله نخست حذف می‌شوند مشخص می‌کنند. پروژه‌های باقیمانده به مرحله نیمه‌نهایی راه‌ می‌یابند.

.

۳- همه طراحانی که به مرحله نیمه‌نهایی راه یافته‌اند، می‌بایست مدارک پروژه خود (شامل: شیت‌ها و CD) را مطابق جدول زمانی:‌ طرح‌های مسکونی در روز شنبه ۳ مهر،‌ طرح‌های بازسازی و عمومی در روز یکشنبه ۴ مهر، تا ساعت ۴ بعدازظهر به آدرس مجله در خیابان شریعتی، پایین‌تر از میرداماد، نرسیده به بزرگراه همت، کوچه‌ دیباج، پلاک ۶، طبقه دوم، واحد ۶ (تلفن‌ و دورنگار:‌ ۲-۲۶۴۰۰۹۸۰) تحویل دهند.

.

الف‌ـ  شیت‌ها: همه نقشه‌ها، عکس‌ها و توضیحات می‌بایست روی فوم (foamboard) به ابعاد ۵۰×۷۰ سانتی‌متر (حداکثر ۵ صفحه)‏ و به صورت عمودی چسبانده شوند (حتماً از صفحات چوبی و PVC استفاده نشود).

.

 روی هیچ‌کدام از شیت‌ها نام طراح و دفتر طراحی ذکر نشود. نام پروژه، نام طراح، نشانی، شماره تلفن و دورنگار روی پاکت نوشته شود.

.

ب‌ـ CD : CD باید حاوی متن با فرمت Word‏، تصاویر و نقشه‌ها با فرمت JPEG یا TIF‌ و ۳۰۰ DPI باشد (عکس‌ها به ترتیب اولویت شماره‌گذاری شود). از این تصاویر برای تهیه فیلم فینالیست‌ها و برندگان استفاده می‌شود.

.

• پروژه‌های متعدد متعلق به یک معمار (مشاور) در پاکت‌های جداگانه ارسال شود.

اعلام نتایج داوری و اعطای جوایز

  • داوری پروژه‌های راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی در روزهای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ مهرماه ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد.
  • برندگان این دوره در ۱۶ مهر ۱۴۰۰ طی مراسمی که محل برگزاری آن متعاقباً اعلام خواهد شد، اعلام می‌شود.

علاقمندان برای اطلاعات بیشتر درباره جایزه‌ معمار می‌توانند با دفتر مجله تماس بگیرند یا با شماره تلگرام ۰۹۳۳۷۴۶۹۲۸۰ تماس برقرار کنند.

لینک مرتبط با جایزه معمار

شبکه های اجتماعی سایت مسابقات معماری و شهرسازی ایران

سایت فراخوان مجله معماری
بدون دیدگاه
3,549 بازدید
۱۶ تیر ۱۴۰۰
صفحه اصلی

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

شما هم نظرات خود را در مورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید

Top