ورود به سایت
رمزتان را فراموش کرده‌اید؟

لطفاً نشانی ایمیل خود را‌ وارد کنید. از طریق ایمیل، پیوندی برای ساختن رمز تازه دریافت خواهید کرد.

بعد از زدن دکمه "دریافت رمز جدید" به صفحه اصلی سایت هدایت می شوید و یک ایمیل برای شما ارسال می شود.

ثبت نام در سایت

خلاصه رویداد

مسابقه طراحی آرم جمهوری اسلامی و معمار منتخب آن

پرچم-جمهوری-اسلامی-ایران
جوایز
  • نامعلوم
راه ارتباطی
  • کامنت بگذارید
مشخصات
  • برگزارکننده
  • دولت موقت مهندس بازرگان
۳ دیدگاه
10,297 بازدید
۷ دی ۱۳۹۸
صفحه اصلی

محتوای تصادفی (برای معرفی و انتشار با مدیر تماس بگیرید.)

جزییات کامل رویداد

مسابقه طراحی آرم جمهوری اسلامی و معمار منتخب آن

طراح آرم جمهوری اسلامی

طراح آرم جمهوری اسلامی یا معمار منتخب مسابقه طراحی آرم جمهوری اسلامی کیست؟

نخستین آرم جمهوری اسلامی

یک مشتِ گره کرده با چندستاره، آرم تصویب شده برای جمهوری اسلامی بود. حتی اسکناس هایش هم چاپ شده بود که ناگهان هاشمی رفسنجانی از قم زنگ می زند و دستورجمع آوری آنها را می دهد. با مخالفت آقای هاشمی، امام نیز قانع شده و آرم ارسال شده به دفتر قم را تنفیذ می کند.
اسکناس-با-نخستین-آرم

اسکناس پنج هزار ریالی که نشان رسمی پیشین جمهوری اسلامی بر روی آن چاپ شده‌است (بالا، گوشه سمت چپ)

.

اسکناس-با-نخستین-آرم

اسکناس با نخستین آرم

تاریخچه

از زمان صفویان، شاه اسماعیل که نسل خود را از یک سو به شاهان ساسانی و از سوی دیگر به امام کاظم(ع) می‌رساند، دستور داد تا نشان “شیروخورشید” به طور رسمی بر پرچم ایرانیان باز‌گردد. در زمان ناصرالدین شاه قاجار نیز شمشیری به دست این شیر داده شد. در این زمان  پرچم ایران به سه رنگ سبز، سفید و سرخ بود اما نشان وسط آن تغییر می‌کرد. بعد پیروزی انقلاب تا مدتی پرچم ایران با همان نشان شیر و خورشید استفاده می‌شد تا اینکه حضرت امام خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۰ اسفند ۵۷ در دیدار مردم قم فرمودند “بیرق ایران نباید بیرق شاهنشاهی باشد، آرم‌های ایران نباید آرم‌های شاهنشاهی باشد؛ باید آرمهای اسلامی باشد. از همه وزارتخانه‌ها، از همه ادارات، باید این «شیر و خورشید» منحوس قطع بشود؛ عَلَم اسلام باید باشد. آثار طاغوت باید برود. اینها آثار طاغوت است؛ این تاج آثار طاغوت است…” قبل از پیروزی انقلاب و استقرار جمهوری اسلامی در ایران، اسکناس‌هایی که از سوی بانک مرکزی به چاپ می‌رسید دارای علامت «شیر و خورشید» بود که نمادی از نظام سلطنتی به شمار می‌آمد. امام خمینی بر روی علامت شیر و خورشید، خط کشیده و مرقوم داشته‌ بودند “آرم جمهوری اسلامی باید باشد”.

برگزاری مسابقه آرم جمهوری اسلامی توسط دولت موقت مهندس بازرگان

  پس از آن با فراخوان یک مسابقه سراسری توسط دولت موقت، طراحی نشان جدید آغاز و طرح‌های بسیاری به دفتر نخست‌وزیری ارسال می شود و در ابتدا، طرح فعلی مورد قبول واقع نمی شود.

.

در مسابقه‌ای که برای طرح آرم جمهوری اسلامی برگزار شد، ابتدا آرم دیگری که در آن یک مشت گره‌کرده اثر صادق تبریزی به همراه چند ستاره دیده می‌شد، به تصویب می رسد و در نهایت بر روی اسکناس‌های آن دوران چاپ می شود.

.

اما گویا طراح دیگری طرح آماده شده خود را به دفتر امام در قم ارسال می‌کند. وقتی که هاشمی رفسنجانی طرح آرم را می بیند، خدمت امام نشان می دهد و درخواست می کند که آرم تغییرکند. با تایید امام، هاشمی رفسنجانی فوری دستور می دهد تا آرم های منتشر شده جمع آوری شوند. همان شب هاشمی رفسنجانی با طراح تماس می‌گیرد و خبر از تنفیذ آرم توسط امام در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۵۹ می‌دهد و از او می‌خواهد تا روی طرح پرچم نیز کار کند.

دکتر حمید ندیمی استاد معماری دانشگاه شهید بهشتی

هنرمندی که فروردین ۵۸ طرح آرم خود را به دفتر امام در قم فرستاد و اتود ارسالی اش، پس از تایید و تماس تلفنی هاشمی رفسنجانی، آرم پرچم جمهوری اسلامی شد، هنرمند تهرانی الاصلی است با چهره ای جدی که دیگرحاضر نیست دراین باره سخنی بگوید. او سی و پنج سال است که دیگر هیج جا و در هیچ رسانه ای حرفی از این کارش نزده است. نخستین گفت وگوی او سال ۱۳۵۹ در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شد. فردای روزی بودکه آرم جمهوری اسلامی به تنفیذ امام خمینی رسید. دومین و آخرین گفت وگوی او نیز در مجله پاسدار اسلام در سال ۱۳۶۲ چاپ شد؛ و پس از آن دیگر هیچ. او خودش را ازمعرفی شدن در رسانه ها پنهان می کند و دلیل این پنهان شدنش، رازی است برای انها که خواسته اند به هر نحوی به او نزدیک شوند.

شایعات پیرامون طرح تصویب شده دوم

در آن سال‌ها پس از تصویب طرح، شایعه می‌شود که این طرح، آرم گروه سیک‌ها در هندوستان است و سپس انتقادهایی به شکل ۲۲ الله اکبر روی پرچم می‌شود که می‌گفتند در الله‌اکبر عبارت (USA) دیده می‌شود. البته ندیمی علی‌رغم میل باطنی‌اش، طرح الله اکبرها را تغییر می‌دهد و پس از آن در گفت‌وگو با روزنامه جمهوری اسلامی به تبیین طرح خود می‌پردازد.

آیا این آرم برگرفته از آرم آیین سیک‌های هندوستان است؟

 

پاسخ دکتر ندیمی طراح آرم جمهوری اسلامی در سال ۵۹ در روزنامه جمهوری اسلامی و کیهان:

هلال های تعبیه‌ شده در این آرم از نقش مبارکی ریشه می‌گیرد که حضرت رسول (ص) بارها با شمشیر مبارکشان به عنوان امضا بر روی شن‌ها ترسیم کرده‌اند. این طرح پنج بخش دارد که نشان‌دهندهء پنج اصل دین است. اصل توحید را در حکم عمود دو ساقه ی اصلی در میان خود دارد. علاوه بر کلمه الله که در ترکیب اصلی آن دیده می‌شود، لااله‌الاالله نیز در آن مستتر است. جزء قائم میانی در ترکیب با شکل تشدید ( ّ ) که در خط فارسی و عربی نشانه ی شدت است، شمشیر را تداعی می‌کند؛ این همان تعبیر کلمه «حدید» است. تقارن‌های این آرم هم نشانه تعادل و توازن است؛ این همان میزان است. بزرگ‌ ترین و اصلی‌ ترین ویژگی این آرم همان بیان کلمه الله است که قالب و محتوا را در خود جای داده است. آرم به صورت کروی طراحی شد تا نشان‌دهندهء پیام جهانی آن باشد.”

توضیحات ندیمی طراح آرم جمهوری اسلامی در سال ۶۲ در مجله پاسدار اسلام:

ندیمی در سال ۱۳۶۲ برای دومین بار و آخرین بار در گفت وگویش با مجله پاسدار اسلام درباره تبیین مفاهیم اثرش می‌گوید: ” علاقه داشتم برای جهان اسلام یک نشان درست کنم. وقتی حضرت امام فرمودند که نشان شیر و خورشید باید عوض شود و کشور به نشان جدیدی نیازمند است، به صورت جدی ایده‌ام را پی‌گیری کردم و به مرور سیاه‌مشق‌های قبلی پرداختم. در این نماد سه رکن اساسی حکومت اسلامی از دیدگاه قرآن وجود دارد یعنی کتاب، ترازو و آهن و یا به عبارت قرآنی کتاب، میزان و حدید. جزء قائم میانی، در ترکیب با شکل تشدید که در خط فارسی و عربی نشانه شدت است شمشیر را تداعی می‌کند، قائم و ایستاده که خود نماد و قدرت و استحکام و ایستادگی است و این برداشت، تعبیری از کلمه حدید است در کتاب الله (… انزلنا الحدید فیه باس شدید) و ترکیب کاملا متقارن شکل بیانی از حالت تعادل و توازن که این نیز تعبیری است از کلمه میزان در کتاب خدا. والسماء رفعها و وضع المیزان.

.

پنج جزء تشکیل‌دهنده علامت که اگر به پنج اصل پایه دین برگردد اصل توحید را در حکم عمود و ساقه اصلی در میان دارند، گذشته از آنکه در ترکیب کلی خویش کلمه الله را بیان می‌کنند و عصاره‌ای از کلمه توحید یعنی لا اله الا الله را نیز در دستور خود مستتر دارند. خطوط هلالی‌های طرح که در یک دایره محاط است با تداعی نصف‌النهارهای کره جهانی بودن دعوت اسلام را تجسم می‌بخشند. کلمه الله به صورت کروی طراحی شده تا نشان‌دهنده پیام جهانی آن باشد. هلالی‌های تعبیه شده در این آرم از نقش مبارکی ریشه می‌گیرد که حضرت رسول (ص) بارها با شمشیر مبارک‌شان به عنوان امضا بر روی شن‌ها ترسیم کرده‌اند اما پس از آن وی پرچم را نیز طراحی نمود.” او در توضیح طرحش ادامه می دهد: ” این پرچم به امید دادن به دست حکومت امام زمان (عج) طراحی شد. رنگ‌های سبز و سفید و سرخ، علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار الله اکبر همگی از ارکانی هستند که در قانون اساسی برای پرچم ایران در نظر گرفته شده‌اند.”

.

دکتر ندیمی از شعار بودن الله اکبر، تکرار را اقتباس می‌کند: ” این شعار یازده بار در رنگ سرخ و یازده بار در رنگ سبز یعنی بیست و دو بار تکرار می‌شود و این اشاره‌ای است به بیست و دوم بهمن ۵۷٫ قالب راست گوشه خط نوشته الله اکبر یادی است از کوبندگی این شعار و این همان خطی است (خط بنایی) که شعار الله اکبر را بر بلندای اذان و بر گنبدها و مناره‌های الله اکبر در مساجد اسلامی نقش می‌کرده و اکنون بر بلندای پرچم ایران نشسته است. کلمه قرمز الله منقوش بر پرچم جمهوری اسلامی بیانگر مبدأ و منتهای آفرینش است الی الله المصیر و هدف و غایت حکومت اسلامی را نشان می‌دهد.”  

تغییرات آرم جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی

این مطلب یک بررسی در صفحات اینترنت است که به برخی منابع در بین متون لینک داده شده است.
۳ دیدگاه
10,297 بازدید
۷ دی ۱۳۹۸
صفحه اصلی

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

3 نظر برای “مسابقه طراحی آرم جمهوری اسلامی و معمار منتخب آن”

  1. مریم گفت:

    بهترین پرچم دنیا، درود بر شما، عکس قشنگی را برای پرچم انتخاب کردین.

  2. مدیر کل گفت:

    برای ثبت نظر باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  3. hamid shabanian گفت:

    هرچه توجیحات طراح رو میخوانم با اینکه استحکام خوبی دارد ولی شباهت بی حد و حصر این آرم به نشان سیک ها خیلی مشهوده ?

شما هم نظرات خود را در مورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید

Top