داستان طراحی این ویلا از روزی شروع شد که بانویی نیکوکار سفارش ویلایی در منطقه لواسان را برای دفتر ما مطرح کرد. فضایی که علاوه بر خانهای برای ایشان، پذیرای مجمعها و گردهماییهای خیریه هم باشد.این خیریه از جوانان و نوجوانان نخبهای حمایت میکند که استطاعت مالی برای ادامه تحصیل را ندارند. با توجه به شناختی که از دیرباز از این بانو و شخصیت ویژه ایشان و خانواده محترمشان داشتیم، تصمیم به ساخت بنایی نمودیم که ترجمان خصوصیات ورفتار ایشان بهصورت فرمی قابل درک باشد. پس تصمیم به طراحی ساختمانی بیادعا و گشادهرو با دیدی وسیع به اطراف خود گرفتیم.
خانهای که در عین بیادعایی و سادگی، در جایجای آن حرفها و قصههای زیادی برای گفتن داشته باشد. از علاقه ایشان به شعر و موسیقی و هنر، واز پیام عشقی که هر روز نثار اطرافیان میکردند المانهایی برای ما نقش میبست که راه ارتباطی بین ما، ایشان و مهمانهای این خانه را به وجود میآورد، شاخصهایی همچون خط ایرانی، نقاشی و ترکیب این دو، مجسمه و کلمه رازآلود عشق که این عرصهها را بههم پیوند میداد و در دست آخر شاید کبوتری که پیغام این عشق را به گوش همه میرساند.
به مرور سبد ایدهها و خواستهها برای طراحی آماده میشد و شکل و شمایل ساختمان در ذهنمان نقش میبست و پررنگتر میشد. در ابتدا ساختمان را به دو قسمت مسکونی و عمومی باید تقسیم میکردیم.از اولین چالشهای ما ارتباط فضای خصوصی (مسکونی) با فضای عمومی بود، که در عین یکدست بودن ظاهر ساختمان، در دل خود فضای عمومی و خصوصی را تفکیک کند. در طراحی فضا و نمای بیرونی سعی شد تا مخاطب درکی واحد از فضا و نمای ساختمان داشته باشد و از پیچیدگیهای عملکردی ساختمان دور بماند و در عین حال در دل این سادگی، فضاهای مسکونی و عمومی بهراحتی و بهدور از هیجان کنار هم قرار بگیرند و حریم هر کدام بهخوبی حفظ شود.
در طراحی سالن تصمیم گرفتیم با بزرگترین گشودگی که امکان ساخت آن میسر بود یعنی یک قاب پیش تنیده به طول 16 متر فضای سالن را با بیشترین دید و نور به محوطه سبز وصل کنیم، با پنجرههایی متحرک که پس از باز شدن کامل تصویری بیلک را از فضای بیرون نشان میداد. پس از ایجاد قابهای سفید نما و تفکیک فضاها توسط این قابها، نوبت لوورهای چوبی رسید که تا نقش این نما را بههم بدوزد تا در هنگام مراسم و بسته بودن لورها تصویر یکپارچه و یکدستتری را برای مخاطب ترسیم کند و حریم مسکونی نیز کاملا محفوظ بماند.
در قسمت سالن تمامی ملزومات این بخش یعنی سرویسهای کافی، آشپزخانه صنعتی، اتاق تعویض لباس و یک دفتر کار لحاظ شد. قسمت بالای ساختمان را طبق خواست کارفرما به یک واحد بزرگ برای خود ایشان و دو واحد کوچک برای فرزندان تقسیم کردیم. تمامی روایتی را که ما از این ساختمان برای مخاطب در نظر داشتیم که از دم درب ورودی شروع میشد و تا به مرحله نشستن مهمانان آنان را مشایعت میکرد باید دقیق و از روز اول پیشبینی میکردیم و جای هیچگونه بداههگویی را برای ما در زمان اجرا باز نمیگذاشت. به همین سبب از ابتدا طراحی را با تمام دوستان و همکاران هنرمند خود (خطاط، نقاش، مجسمه ساز،...) شروع کردیم و این روند تا پایان اجرای پروژه ادامه داشت.
مزایای پروژه:
- یکی از نوآوری های پروژه ساخت و اجرای پنجره سالن اجتماعات بود. بهدلیل بزرگ بودن قاب پنجره سالن و طولانی شدن آنها به طول 16 متر با امکان جمع و بسته شدن، باید تمامی رفتار سازه پیش تنیده پیشبینی میشد تا در فصل گرما و سرما فشار اضافهای به پنجرهها وارد نگردد و پنجرهها قابل باز و بسته شدن باشند. چون هر فشار سازهای غیر قابل پیشبینی در داخل این قابها باعث شکستگی پنجرهها میشد. و از این رو روند محاسبه سازه و هماهنگی با شرکت تولیدکننده و اجراکننده این کار را سخت و طولانی میکرد. مخصوصا نمونهای در داخل کشور اجرا نشده بود تا راه را برای ما هموار کند.
- از دیگر مزایای پروژه ساخت و تولید آثار تجسمی و هنری توسط گروه معماری و با همکاری دوستان هنرمندمان بود که نقش زبان گویای پروژه را ایفا میکرد. آثاری که سعی شد تا با همنشینی آنها و فضای ساختمان نقش یک خانواده تصویر شود.
- طراحی و ساخت لایتینگهای لابی، دیوارهها و سقف سالن اجتماعات.
- طراحی و ساخت لوورهای چوبی که تا 480 سانتی متر ارتفاع دارند و بدون احتیاج به روغن کاری به راحتی قابل باز و بسته شدن هستند.