خلاصه رویداد

اعلام نتایج و نمایش آثار دومین دوره مسابقه طراحی موکب

نتایج-دومین-موکب

مجموع جوایز


  • به فراخوان مراجعه کنید.

مشخصات


  • نوع:
    مسابقه ملی
  • شرکت در فراخوان:
    رایگان
  • مکان:
    ایران

وضعیت مسابقه


  • اعلام نتایج نهایی و نمایش آثار
👇🏻 اطلاعات 👇🏻 برچسب ها:موکب، اربعین، طراحی موکب، مسابقه معماری، معماری

اطلاعات بیشتر

اعلام نتایج و نمایش آثار دومین دوره مسابقه طراحی موکب


گزارش:

دومین جشنواره طراحی معماری موکب عصر امروز دوشنبه ۳۰ مهرماه با معرفی افراد برگزیده، اهدای لوح تقدیر، دیپلم افتخار و اهدای جوایز به کار خود پایان داد.

در ابتدای این برنامه علی فروزان‌فر مدیر مرکز معماری حوزه هنری با تشکر از استقبال گسترده از این جشنواره، گفت: دومین جشنواره طراحی معماری موکب نسبت به دوره قبل از استقبال بسیار خوبی برخوردار بود، آثاری که به دبیرخانه جشنواره رسید از نظر کیفی نسبت به دوره قبل رشد خوبی را نشان می‌داد، علت این که مرکز معماری به سمت برگزاری این جشنواره حرکت کرد دو دلیل دارد، نخست دلیل احساسی این کار است که هنرمندان هریک می‌خواهند با خلق یک اثر خود را به دستگاه حضرت سیدالشهدا(ع) مرتبط کنند، هر کس بسته به استعدادی که دارد، شاعر با سرودن ابیات، نقاش با خلق یک تابلو و نوازنده با نواختن موسیقی، معماران و فعالان عرصه معماری نیز می‌خواهند با خلق یک اثر و طراحی‌های معماری کاری در این حرکت عظیم انجام داده باشند، دلیل بعدی یک دلیل منطقی و تخصصی است زیرا امروز موکب‌ها نیازمند یک معماری حساب شده هستند و باید به شکل تخصصی برای معماری آنها کاری انجام شود.

وی ادامه داد: چند سالی است که حرکت راهپیمایی اربعین از یک رخداد منطقه‌ای به یک پدیده جهانی بدل شده است و حضور میلیون‌ها نفر در یک پیاده روی نیازمند نگرش جهانی نسبت به این مراسم است، جامعه عراق یک جامعه عشیره‌ای و قبیله‌ای است و از همین رو برای نظم دهی فضای موکب‌ها گاها با یک تداخل فضا و برهم ریختگی مواجه هستیم، از همین رو برای نظم دهی به سیستم موکب‌ها جامعه متخصصان معماری ایران باید حرکتی انجام دهند، هرچند فعالیت‌هایی در بستر این راه صورت گرفته است اما نابسامانی‌هایی در طراحی موکب وجود دارد، چند مورد از سمت کشور عراق مراجعاتی صورت گرفت، از همین رو این دغدغه ایجاد شد که مسابقه‌ای شکل بگیرد تا بتوانیم ایده‌های خلاقانه را پیرامون طراحی موکب‌ها به عراق ارائه دهیم.

مدیر مرکز معماری حوزهنری تصریح کرد: در سال نخست این جشنواره آثاری ارائه شد که نشان می‌داد باید با دقت بیشتری نسبت به فضای موکب نگاه شود، از همین رو در سال دوم یعنی جشنواره امسال، شرکت کنندگان بیشتری حضور داشتند و آثار دقیق‌تر و پخته‌تری به دبیرخانه ارسال شد، امیدواریم که با همت دوستان و علاقه‌مندان به طراحی معماری، موفق شویم طراحی‌های مطلوبی را به جهان معرفی کنیم، ما می‌خواهیم طراحی موکب را به طور جدی ادامه دهیم تا ان‌شاءلله در سال‌های بعد به صورت عملی در مسیر نجف به کربلا قابل بهره برداری باشد.

پس از صحبت‌های آغازین علی فروزان‌فر، فیلم مستندی با عنوان «راه دل» ساخته مهدی زمان‌پور کیاسری اکران شد و سپس فرناز پیکان پور رتبه نخست اولین جشنواره طراحی معماری موکب، طرح خود را برای حاضرین ارائه داد. سپس مهندس یحیی نوریان به نمایندگی از هیئت داوران توضیحاتی را نسبت به چگونگی داوری آثار ارائه کرد.

نوریان درباره شکل گیری ایده این جشنواره گفت: ۱۴ سال پیش طی مطالعاتی که در اسناد دینی داشتم به احادیث و روایاتی برخورد کردم که بسیار قابل تأمل است، در این احادیث آمده است که شهری میان نجف و کربلا ساخته می‌شود که در آن ۴۰ قبه طلای سرخ وجود دارد، در ادبیات عرب منظور از طلای سرخ فلز برنج و مس است، کسانی که در راهپیمایی اربعین حضور داشته‌اند می‌دانند، من در سال گذشته به این مسئله دقت کردم و ۳۷ قبه را شمردم که با فلز برنج ساخته شده بود، ما شاهد شکل گیری شهری در بین مسیر نجف و کربلا هستیم، شهری با عرض ۲ کیلومتر در طول ۴۰ کیلومتر، شهری که نسبت به عرض جاده تقریبا بین ۲ تا ۱۰ کیلومتر فاصله دارد.

وی ادامه داد: در جنگ عراق آوارگان موصلی که اقلب از اهل تسنن بودند، در این منطقه سکونت پیدا کردند، حضور عشایر نیز خود مزید بر علت بود، حال پس از رونق گرفتن پیاده روی اربعین بسیاری از این افراد در آنجا ساکن شده‌اند و فضای آنجا در قالب یک شهر طرح ریزی شده است، در فضای این شهر همه زیرساخت‌ها بر اساس زندگی افراد تعریف شده است، در همین منطقه بسیاری از افراد ازدواج کرده و بچه‌دار شده‌اند و به طور کل امروز شاهد زندگی کسانی هستیم که این منطقه وطن آنها محسوب می‌شود، این فضا و این زمان فرصت بسیار مناسبی برای جوانان معماری ایران است که بتوانند برای مشکلات شهری در جاده نجف به کربلا راه چاره‌ای ارائه دهند. عراق در حوزه بتون بسیار پیشرفته است اما درحوزه معماری خلأهایی دارد که می‌توان با ورود به آنها فضا را به سمت رفع مشکلات کاربری در شهر و توسعه شهری پیش ببریم.

عضو هیئت داوران دومین جشنواره طراحی معماری موکب، تصریح کرد: در منطقه میان نجف و کربلا بستر بسیار جدی و مناسبی وجود دارد که کمتر به موضوع معماری آن پرداخته شده است، طراحی آنجا فقیر است و کسانی که می‌توانند به مسئله معماری موکب‌ها و سازه‌ها ورود کنند قادر خواهند بود کارهای مناسبی را ارائه دهند، کسانی که با فرهنگ مردم عراق آشنا هستند می‌دانند که عراق کشوری است که فرهنگ عشیره‌ای در آن حاکم است، از همین رو نسبت به بعضی اقدامات گسترده و بزرگ موضع گیری می‌کنند. بر همین منوال فرصت خوبی است که طراحی‌ها بر اساس فرهنگ خود مردم عراق صورت گیرد تا آنها پذیرای طرح‌های نوین باشند.

نوریان درباره آثار دریافتی در دومین جشنوراه طراحی معماری موکب نیز گفت: به طور کل ۳۱۹ طرح به دبیرخانه ارسال شد که از میان آنها ۶۷ اثر مورد پذیرش قرار گفت. از این میان ۳۵ اثر قابل بررسی بود، متأسفانه برخی آثار به دلیل عدم طراحی امکان قضاوت را نداشتند و از دور رقابت‌ها کنار گذاشته شدند، هرچند از میان این ۳۵ اثر نیز تعدادی از نظر بصری طراحی ضعیفی داشتند اما ما سعی کردیم که در رقابت نگهشان داریم از میان ۳۵ اثر ۹ اثر برگزیده شدند که به نظرم این ۹ اثر بسیار خوب و منطبق با اصول معماری طراحی شده بودند که حتی قابلیت اجرا نیز دارند، دراین میان به ۵ اثر رسیدیم که شایسته تقدیر هستند و ۳ اثر به عنوان آثار برتر معرفی شدند. من به نمایندگی از بهمن ادیب زاده و محسن وفامهر داوران این دوره از جشنواره به همه افراد برگزیده تبریک می گویم.

پس از این توضیحات، یحیی نوریان به نمایندگی از هیئت داوران، محمد زرویی مدیرعامل سپهر سوره مهر، جواد سمنانی مدیر حوزه ریاست حوزه هنری و علی فروزان‌فر رئیس مرکز معماری حوزه هنری از صاحبان اثرات ممتاز تقدیر کردند.

در بخش نخست، محسن عزیزیان قروی، زینت عزیزیان قروی، امیر خرقانی و الهام اصغر پور لوح تقدیر دریافت کردند.

در بخش اهدای جوایز نیز، مرضیه صمدی، فرزانه پیکان پور و سپیده ساعی به عنوان رتبه نخست این جشنواره جایزه نقدی ۵ میلیون تومانی، لوح تقدیر و دیپلم افتخار دومین جشنواره معماری موکب را دریافت کردند.

حسین بهره‌ساز به عنوان نفر دوم جایزه نقدی سه میلیون تومانی به همراه لوح تقدیر را دریافت کرد.

محمد حسین محمدپور پارچه‌بافی نیز به عنوان نفر سوم با دریافت مبلغ دو میلیون تومان و لوح تقدیر، معرفی شد.

در پایان این مراسم دکتر اکبر شیرمحمد زاده مسئول برنامه‌های هنری و آموزشی مرکز معماری اسلامی اظهار داشت: آثار برتر دومین دوره مسابقه طراحی معماری موکب در مجله هنر و معماری به چاپ خواهند رسید.


رتبه های برتر:

  • 🔹 رتبه اول : تیم طراحی پایانقش
    اعضا تیم طراحی: فرنازپیکانپور، مرضیه سرمدی، سپیده ساعی، راضیه شکرانی
  • 🔹 رتبه دوم : حسین بهره‌ساز
  • 🔹 رتبه سوم : محمدحسین محمدپور پارچه‌بافی


آثار تقدیر شده:

  • 🔹 محسن عزیزیان و زینب عزیزیان
  • 🔹 امیر خرقانی و الهام اصغرپور

 فراخوان دومین دوره مسابقه طراحی موکب اربعین

Top