ورود به سایت
رمزتان را فراموش کرده‌اید؟

لطفاً نشانی ایمیل خود را‌ وارد کنید. از طریق ایمیل، پیوندی برای ساختن رمز تازه دریافت خواهید کرد.

بعد از زدن دکمه "دریافت رمز جدید" به صفحه اصلی سایت هدایت می شوید و یک ایمیل برای شما ارسال می شود.

ثبت نام در سایت

خلاصه رویداد

نتایج مسابقه بوموسی

نتایج-مسابقه-بوموسی
جوایز
  • مجموع جوایز: 2 میلیارد تومان
  • رتبه اول: 1 میلیارد تومان
  • رتبه دوم: 500 میلیون تومان
  • رتبه سوم: 300 میلیون تومان
  • رتبه چهارم: 120 میلیون تومان
  • رتبه پنجم: 80 میلیون تومان
راه ارتباطی
مشخصات
  • نوع فراخوان : ملی
  • نوع ارائه: دیجیتالی
  • مکان: تهران - ایران
  • وضعیت: نتایج به همراه نمایش آثار
بدون دیدگاه
2,182 بازدید
۱۸ اسفند ۱۴۰۳
صفحه اصلی
تذکر: سایت اطلاع رسانی مسابقات معماری و شهرسازی ایران برگزارکننده ی هیچ مسابقه ای نیست و فقط مسابقات موجود را اطلاع رسانی می کند و از نیت هیچ برگزارکننده ای مطلع نیست که آیا نتایج را اعلام و جوایز را پرداخت می کنند یا خیر. بنابراین با توجه به جمیع شرایط موجود و با مطالعه کامل فراخوان و بررسی آن اقدام به شرکت یا عدم شرکت در مسابقه کنید. ضمنا اطلاع رسانی مسابقه دلیل بر این نیست که نقص نداشته باشد.

محتوای تصادفی (برای معرفی و انتشار با مدیر تماس بگیرید.)

جزییات کامل رویداد

نتایج مسابقه بوموسی

نتایج مسابقه بوموسی

 .

در ابتدا هیأت داوران، برگزاری مسابقه ملی معماری مجموعه مسکونی جزیره بوموسی را اقدامی ارزشمند و ماندگار می‌داند و تصمیم وزارت راه و شهرسازی در این راستا را مغتنم می‌شمارد.

.

پس از ارزیابی سه روزه مورخ چهارشنبه ۸/۱۲/۱۴۰۳، پنجشنبه ۹/۱۲/۱۴۰۳ و جمعه ۱۰/۱۲/۱۴۰۳ و انجام بررسی‌های متمادی و گفتگوهای استدلالی و اقناعی، نتایج داوری به شرح زیر اعلام می‌شود:
    • رتبه اول: کد ۲۲۶۳- شرکت معماری و منظر منطق زمینه .
    • رتبه دوم: کد ۱۹۰۰- آقای دکتر محمدرضا متینی.
    • رتبه سوم: کد ۱۳۸۰- استودیو معماری چامه (آقای  مهندس علی  بیدرام) .
    • رتبه چهارم: کد ۲۱۸۸- آقای مهندس مهدی کیانی  .
    • رتبه پنجم: کد ۱۶۱۹- شرکت مهندسی و مدیریت تخصیص پارس.
به پیوست فهرست تقدیر شدگان به اطلاع می‌رسد(به ترتیب شماره کد) :
    • کد ۱۸۴۲- مهندسان مشاور آرمان پردازان سنگلج.
    • کد ۱۹۶۲- دفتر معماری هامش (آقای مهندس محمدمهدی جهاندوست) .
    • کد ۱۹۶۹- دفتر معماری طراحان کالبدی معاصر (آقای دکتر علی اندجی) .
    • کد ۱۹۷۰- دفتر معماری وی آفیس (آقای مهندس علی مختاری فر) .
    • کد ۲۰۹۷- دفتر معماری آرک استودیو (آقای مهندس بهنام کریمی پور) .
    • کد ۲۲۰۰- دفتر معماری دومان (آقای مهندس موسی عزیزی ارزنه) .
    • کد ۲۲۱۴-گروه آقای مهندس مجید حیدری و آقای مهندس سید مهدی جعفری .
    • کد ۲۲۵۸- شرکت معماران بلند آسمانه.
    • کد ۲۲۵۹- گروه خانم دکتر آزاده آقالطیفی، خانم دکتر عاطفه کرباسی، آقای دکتر منوچهرمعظمی، آقای مهندس علی سلطانی .
    • کد ۲۳۰۰- دفتر طراحی بوم( آقای مهندس امیرحسین سعیدی مجد، خانم مهندس فاطمه مفید، خانم مهندس فرناز بیات،‌ خانم مهندس سحر سلطانی،‌ خانم مهندس آیلاراردویی).

نمایش آثار

رتبه اول: کد ۲۲۶۳- شرکت معماری و منظر منطق زمینه

نتایج-مسابقه-بوموسی
    • مریم یوسفی سمت : مدیر تیم طراحی- معمار مسئول
    • مرتضی ادیب سمت : معمار مسئول
    • افرا لوایی سمت : همکار طراحی
    • ساغر الستی سمت : همکار طراحی
    • سوگل عالمی سمت : همکار طراحی
    • پرتو مهندس سمت : همکار طراحی
مجموعه مسکونی نیمروز، جزیره بوموسی، ایران

.

جزیره بوموسی، در جنوبی‌ترین بخش خلیج فارس، زیست‌بومی دارد که تحت تأثیر اقلیم گرم و مرطوب، نزدیکی به دریا و معیشت وابسته به صیادی و تجارت دریایی شکل گرفته است. ساکنان این منطقه از گذشته در خانه‌هایی ساده و کاربردی زندگی کرده‌اند که با طبیعت هم‌سو و بر پیوندهای خانوادگی متمرکز بوده‌اند. مجموعه مسکونی نیمروز در زمینی به مساحت بیش از ۲۴ هزار مترمربع و در فاصله ۳۵۰ متری از ساحل شمالی طراحی شده تا به نیازهای سکونتی پاسخ دهد. این طرح، هویت فرهنگی و اقلیمی منطقه را در قالبی مدرن بازتاب می‌دهد و با الهام از معماری خلیج فارس، سکونتی پایدار را فراهم می‌کند. این مجموعه برای تأمین مسکن، از ۱۵ بلوک ساختمانی تشکیل شده که بر پایه ۵ تیپ اصلی طراحی شده‌اند. این بلوک‌ها شامل ۷ تیپ خانه با مساحت‌های ۹۵ تا ۱۹۰ مترمربع هستند که به‌صورت متنوع درون بلوک‌ها چیده شده‌اند. این سازمان‌دهی، نظم و قابلیت گسترش را در ساخت تضمین می‌کند، اما با حفظ تنوع، هویت متمایزی به هر واحد می‌بخشد. کوچه‌های داخلی، دسترسی میان واحدها را فراهم کرده و شبکه‌ای از فضاهای باز خصوصی و مشترک را شکل می‌دهند. بلوک‌ها طوری روی هم قرار گرفته‌اند که خانه‌های پایین‌تر حیاط‌های باز یا سرپوشیده داشته باشند و طبقات بالاتر از تراس‌های روباز بهره‌مند شوند. این چیدمان با دقت تنظیم شده تا از دید مستقیم میان حیاط‌ها و تراس‌ها جلوگیری کند و حریم خصوصی را حفظ نماید، ضمن اینکه تهویه و نورگیری بهینه را تضمین می‌کند.

.

محله‌ای که شکل گرفته، فضایی پویا و هویت‌مند است که کمبود مسکن را جبران کرده و زمینه‌ساز حضور پایدار ساکنان می‌شود. کوچه‌های باریک و سایه‌دار با جهت‌گیری مناسب برای بادهای غالب، تهویه را بهبود می‌بخشند و بستری برای تعاملات روزمره فراهم می‌کنند. حیاط‌ها با دیوارهای مشبک و مصالح محلی مانند سنگ مرجانی، حریم را تأمین کرده و نسیم دریا را به داخل هدایت می‌کنند. فضاهای جمعی مثل میدان‌های کوچک و سکوهای سایه‌دار برای گردهمایی‌های خانوادگی طراحی شده و حس تعلق را تقویت می‌کنند. انعطاف‌پذیری طرح نیز امکان تطبیق با نیازهای آینده را فراهم می‌سازد.

.

مجموعه مسکونی نیمروز با در نظر گرفتن عناصر اقلیمی و فرهنگی، تجربه‌ای متعادل ارائه می‌دهد. جداره‌ها و بام‌های دوپوسته، ضمن محافظت در برابر تابش خورشید، تهویه از بالا را ممکن می‌سازند و تأسیسات را از دید پنهان می‌کنند. حذف پلکان‌های بسته و آسانسور، حرکت را طبیعی‌تر و با سبک زندگی محلی هم‌راستا کرده است. پارکینگ‌ها به‌صورت جمعی و در حاشیه‌ها قرار گرفته‌اند تا پیاده‌روی و تعاملات اجتماعی در مرکز اولویت داشته باشد. بالا بردن بلوک‌های کناری نیز دید به دریا را برای خانه‌های دورتر حفظ کرده و ارتباط بصری و کارکردی را عمیق‌تر می‌کند.

.

این طرح، با درک نیازهای اجتماعی ساکنان—از جمله تعاملات همسایگی و وابستگی به فضاهای باز—کیفیت سکونت را ارتقا می‌دهد و الگویی برای توسعه جزایر مشابه ارائه می‌کند. ترکیب سایه، تهویه و فضاهای خصوصی و عمومی، ساکنان را به ماندگاری و مشارکت در حیات جمعی تشویق می‌کند و بستری برای رشد پایدار در این اقلیم فراهم می‌آورد.

رتبه دوم: کد ۱۹۰۰- آقای دکتر محمدرضا متینی‏‏

نتایج-مسابقه-بوموسی
    • محمدرضا متینی سمت : مدیر تیم طراحی- معمار مسئول
    • امیر اسدی پور سمت : تصاویر کامپیوتری
مجموعه مسکونی «باغ در باغ» متشکل از حیاط‌های مرکزی باغ‌مانندی است که به عنوان فضاهای باز عمومی، ساختار هندسی اصلی مجموعه را شکل داده‌اند. هر یک از این باغ‌ها با حیاط‌های اختصاصی واحدهای مسکونی در طبقه همکف و تراس‌های حیاط‌مانند واحدها در طبقه اول احاطه شده‌اند. این حیاط‌ها و تراس‌های خصوصی، هریک به‌عنوان باغی کوچک، باغ‌های مرکزی را احاطه نموده‌اند.

.

هر یک از حیاط‌ها و تراس‌ها با دیوارهایی به ارتفاع دو متر محصور شده‌اند تا حریم خصوصی فضای داخلی حفظ شده و از دید به فضاهای باز خصوصی دیگر جلوگیری شود. با این حال، از طریق روزنه‌ها و شکاف‌هایی در این دیوارها، امکان تهویه و جریان هوا فراهم شده است. همچنین، با توجه به ابعاد هر یک از این فضاها که در مربعی حدود ۶ در ۶ متر قرار دارند، دیوارهای محیطی هر فضا با جداره واحد مسکونی فاصله کافی دارند تا هر واحد بتواند به‌خوبی نور طبیعی را دریافت کند.

.

در این مجموعه، چهار نوع واحد مسکونی با مساحت‌های ۸۰، ۱۲۰، ۱۸۰ و ۲۰۰ متر مربع پیش‌بینی شده است که فرم هندسی آنها از سه الگوی ساده خطی پیروی می‌کند. واحدهای ۸۰ متری و همچنین ۱۸۰ متری (که دوبلکس هستند)، الگوی خطی «I» را دارند. واحدهای ۱۲۰ متری از الگوی «L» پیروی می‌کنند و واحد ۲۰۰ متری مجموعه، الگوی فرمی «U» را داراست.

.

هندسه حاکم بر این مجموعه مسکونی از الگویی مدولار تشکیل شده است که اجزای سازنده واحدها در شبکه‌ای با تقسیمات مربعی ۶۳۰ سانتیمتری قرار می‌گیرند. این عدد از اجزای کوچکتر ۹۰ سانتیمتری تشکیل شده است. هر مربع با اضلاع ۶۳۰ سانتیمتری از این شبکه مدولار، مساحتی حدود ۴۰ متر مربع را تشکیل می‌دهد که مساحت واحدهای مجموعه ضرایبی از این عدد هستند. واحدهای ۸۰ متری از دو مدول، ۱۲۰ متری از سه مدول، ۱۸۰ متری از ۴.۵ مدول و ۲۰۰ متری از ۵ مدول تشکیل شده‌اند. حیاط‌ها و تراس‌های مجموعه نیز در یک یا نیم مدول قرار می‌گیرند. دهانه ۶۳۰ سانتیمتری به‌راحتی امکان تقسیم‌شدن به دو اتاق یا پیش‌بینی فضایی با دو محل وسیع و مناسب برای پارک اتومبیل را دارد. انتخاب این الگوی مدولار از یک سو برای تسهیل مراحل اجرا و از سوی دیگر برای ایجاد وحدتی فرمی در شکل‌گیری مجموعه، انتخاب شده است.

.

در جداره‌های اتصال حیاط‌ها و تراس‌ها با واحدهای مسکونی، سطح شیشه‌ای وسیعی برای بهره‌گیری بیشتر از نور و دید پیش‌بینی شده است. اما به‌منظور کاهش شدت نور و جلوگیری از ورود نور مزاحم، پیش‌آمدگی ۹۰ سانتیمتری در بالای این جداره‌های سراسری در نظر گرفته شده است. سایر پنجره‌های هر واحد که به فضای خارج متصل هستند، با عرض ۹۰ سانتیمتر و ارتفاع فضا تا زیر سقف ادامه یافته‌اند تا با وجود محدود کردن نور مزاحم، تهویه فضا در قسمت بالای اتاق امکان‌پذیر گردد.

.

تجهیزات تأسیساتی با توجه به وسعت و تعدد فضاهای باز هر واحد می‌توانند در بخشی از این فضاها پیش‌بینی شوند تا به‌راحتی توسط ساکنین واحدها مدیریت گردند. این مجموعه از قطاع‌های مختلفی تشکیل شده است که قطاع‌های اصلی در بخش مرکزی و اطراف باغ‌های اصلی مجموعه قرار گرفته و تعداد عمده واحدهای مسکونی (واحدهای ۸۰ و ۱۲۰ متری) را در خود جای داده‌اند. در حاشیه‌های غربی، جنوبی و شرقی مجموعه نیز واحدهای ۱۸۰ متری دوبلکس به‌صورت دیواره‌ای مرز زمین را احاطه کرده‌اند. برای هر قطاع مسکونی، منبع آبی اشتراکی در بالای پله مربعی شکل گوشه هر قطاع طراحی شده است که در امتداد حجم مکعبی پله قرار دارد و برای این مجموعه، فرمی نمادین ایجاد می‌کند. در کنار این اجزا، قوس‌هایی که پله‌های خطی متصل به دیوارهای مجموعه را می‌پوشانند، در ترکیب با احجام مکعبی منابع آبی به‌عنوان نشانه‌ای شهری برای این مجموعه می‌توانند در نظر گرفته شوند.

رتبه سوم: کد ۱۳۸۰- استودیو معماری چامه (آقای  مهندس علی  بیدرام)

نتایج-مسابقه-بوموسی
    • علی بیدارم سمت : مدیر تیم طراحی- معمار مسئول
    • ساناز شعبانی نودهی سمت : معمار مسئول
    • حامد بختیاری سمت : تصویر سازی سه بعدی
مجموعه مسکونی داماهی (کد ۱۳۸۰)

.

داماهی، آرمانشهر و تداوم سکونت

.

در افسانه‌های مردم جنوب به ماهی عظیم الجثه‌ای به نام داماهی اشاره شده‌است که در خلیج فارس می‌زیسته است و در بطن خود یک آرمانشهر، نهان داشته است. با مطالعه در ادبیات فارسی نیز به شهر ورجمکرد به عنوان آرمانشهر اشاره شده که اساس آن بر رفاه، برابری و آزادی است. نام داماهی به سبب داشتن یک اتوپیا درونش برای این مجموعه مسکونی انتخاب گردید و تلاش شد تا با ارتقای کیفیت زندگی، سکونت و تداوم آن به مردم سرزمینمان هدیه شود.

.

راهکارهای طراحی

.

توجه به معماری بومی: از آنجایی که تاریخچه و شکل مادی و معنوی سکونت در هر گستره جغرافیایی، رابطه ناگسستنی با اقلیم آن دارد، در قدم اول به بررسی نمونه‌های موردی مسکن بومی سواحل شمالی خلیج فارس پرداختیم. با توجه به شرایط آب‌وهوایی این اقلیم، جهت رسیدن به آسایش محیطی نیاز به تهویه، کوران هوا و سایه اندازی وجود دارد. راهکار کلان مورد استفاده در بافت های بومی آن اقلیم مانند بندر کنگ استفاده از کوچه های باریک و شطرنجی جهت ایجاد سایه و کوران هوا و همچنین استفاده از الگوی ال شکل در کالبد خانه ها که در یک سمت حیاط و در سمت دیگر به معبر منتهی می شود رویکرد ما را در برنامه ریزی طرح واحد های مسکونی و نحوه چیدمان آن ها را مشخص نمود.

.

سرزمین و هویت ایرانی: با توجه به مباحث مطرح شده در مورد مالکیت جزایر سه‌گانه ایران توسط بیگانگان، به دنبال آن بودیم تا به نوعی هویت ایرانی این جزیره را در کالبد محموعه مشاهده کنیم. به همین خاطر تلاش گردید از فرم‌های نمادین و باستانی مانند صفه، طاق مازه‌دار و بادگیر بصورت عملکردی استفاده گردد. به این ترتیب که با کمک این فرم ها پیلوت به یک پلتفرم فعال تبدیل گردید که از رنگ و جنس خاک جزیره است و سایه خود را در سراسر سایت می‌گستراند و در دل خود علاوه بر فضاهای عمومی، میدان‌گاه‌هایی برای رویدادهای اجتماعی ایجاد کرده است. بدین گونه عرصه همکف مجموعه (زیر پلتفرم) را فضاهای خدماتی و رفاهی در برگرفته و اکثر خانه‌ها بر روی این پلتفرم واقع می‌شوند.

.

توده گذاری: ابتدا سایت پروژه به ۵ بخش بلوک مسکونی (برزن) تقسیم شد و با ایجاد گشایش هایی در این بلوک ها، میدان گاه هایی درون آن شکل گرفت و حول این میدان ها کوچه هایی در تراز اول برای رسیدن به خانه ایجاد شد. کوچه‌های باریک و منظم با حداکثر سایه‌اندازی و بهینه‌ترین کوران هوا. کوچه هایی مناسب برای بازی کودکان و نشستن و صحبت کردن همسایه ها و به دور از آلودگی اتومبیل ها.

.

خانه و دسترسی: با توجه به تنوع باشندگان از افراد بومی و غیربومی، سعی شد در طراحی خانه ها، فضایی برای سکونت کردن، در خانه بودن و خیال کردن برای سلایق و عادات مختلف طراحی گردد. به این ترتیب ۸ تیپ واحد مسکونی طراحی گردید. این تنوع کنترل شده در پلان ها باعث تنوع در فرم و در نهایت افزایش خوانایی و آدرس پذیری مجموعه می شود. از طرفی تلاش شد جهت حفظ حریم و عدم مشرفیت، قابی در اطراف تراس ها تعبیه شود تا باشنده ی خانه بصورت منعطف امکان باز و بسته کردن حریم خود را داشته باشد.

.

توجه به نحوه دسترسی به خانه از اولویت‌های طراحی یک مجموعه مسکونی است. در طراحی این مجموعه مسکونی سعی شد علاوه بر رعایت سلسله مراتب دسترسی، تنوع فضاهای مختلف نیز تجربه شود. مواجهه باشنده با اتفاقات مختلف به هنگام رسیدن به مجموعه تا رسیدن به درب خانه حس تعلق او به محیط را افزایش داده که در نهایت به احساس رضایت از سکونت می‌انجامد و سرانجام با رسیدن به یک حیاط شخصی داخل خانه خود شده و با عبور از یک ایوان به داخل خانه راه می‌یابد.

رتبه چهارم: کد ۲۱۸۸- آقای مهندس مهدی کیانی

نتایج-مسابقه-بوموسی
    • مهدی کیانی سمت : مدیر تیم طراحی- معمار مسئول
پروژه‌ای معماری در مورد یک شهرک مسکونی در جزیره بوموسی ایران، با هدف ارائه فضایی مطلوب و متناسب با ویژگی‌های اقلیمی این منطقه طراحی شده است. در این پروژه، فضای عمومی و خصوصی به‌صورت سلسله‌مراتبی تنظیم شده است.

.

فضاهای عمومی شامل میدانگاه و مکان‌هایی برای تجمع و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی هستند که دسترسی آسان به آنها برای تمامی ساکنان فراهم شده و این بخش مهمی از طراحی را تشکیل می‌دهد. از طرف دیگر، فضاهای نیمه‌خصوصی شامل حیاط‌هایی هستند که بین واحدهای مسکونی جای گرفته‌اند و حس امنیت و تعامل اجتماعی را در این فضاها تسهیل می‌کنند. در نهایت، فضاهای خصوصی شامل واحدهای مسکونی و حیاط اختصاصی هستند که طراحی آنها به‌گونه‌ای صورت گرفته که حریم خصوصی ساکنان را حفظ کرده و با ایجاد آسایش در عین بهره‌مندی از مزایای اقلیمی جزیره، کیفیت زندگی را ارتقا می‌دهند.

.

در طراحی این پروژه، ملاحظات اقلیمی به‌ویژه شرایط آب و هوایی خاص جزیره بوموس و نیاز به سایه نقش مهمی ایفا کرده‌اند. استفاده از معابر سایه انداز، درختان در فضاهای عمومی و نیمه‌خصوصی، آسایش ساکنان را در برابر نور مستقیم خورشید افزایش داده و امکان تهویه طبیعی را فراهم می‌آورد. در نتیجه، ترکیب این عناصر طراحی، به ایجاد فضایی مناسب برای زندگی در جزیره بوموسی کمک می‌کند و به تعادل بین فضاهای عمومی و خصوصی توجه ویژه‌ای دارد.

رتبه پنجم: کد ۱۶۱۹- شرکت مهندسی و مدیریت تخصیص پارس

نتایج-مسابقه-بوموسی
    • حامد موحدیان سمت : سرپرست تیم طراحی
در ابتدای طراحی در نظر گرفتیم که فرم های پراکنده و متخلخل را که ایجاد و کوران هوا داشته باشد برای این اقلیم مناسب است به همین منظور طراحی را همانطور که در فرایند طراحی ذکر کردیم، ۶۰ درصد اشغال سایت را خرد کردیم و به بلوک های کوچکتر تقسیم کردیم و سپس با فرم سایت تطبیق دادیم . در این چیدمان در نظر داشتیم که مابین بلوک ها فضاهای جمعی متنوعی ایجاد کنیم .

.

دسترسی های پیاده را از سواره جدا کنیم که امنیت خردسالان و سالمندان تامین شود و حس آرامش در مجموعه برقرار شود. در طراحی هر بلوک با توجه به اقلیم، حیاط های مرکزی را ایجاد کردیم که ایجاد سایه در طول روز را فراهم شود. این فضا به دلیل مرکز بودن و دید و امنیت در وسط بلوک برای تجمع و بازی کودکان مناسب است. در حیاط های خصوصی به محرمیت توجه شد و عدم دید به داخل حیاط، هم از واحد های همسایگی و هم از خارج مجموعه (با بهره گیری از فخر ومدین) تامین شد.

.

با توجه نیاز به عدم دید به حیاط های خصوصی از بیرون ، برای سایه اندازی و ساده کردن نما و پرهیز از شلوغی ، دیوار فخر و مدین که در این منطقه مرسوم است، استفاده شد. برای هویت بصری مجموعه از عناصری مانند بادگیر(به حالت نمادین) و ساباط بهره گرفته شد. در نتیجه شکل و فرم به وجود آمده به محله های جنوبی کشور و منطقه مورد نظر نزدیک شد. تا مردم جزیره بوموسی به آن حس تعلق داشته باشند.

تقدیرهای ویژه

تقدیر ویژه(کد ۱۸۴۲): مهندسین مشاور آرمان پردازان سنگلج

نتایج-مسابقه-بوموسی
    • علیرضا وزیری راه سمت : مدیر تیم طراحی- معمار مسئول
    • زهره بختیاری سمت : طراح منظر شهری
    • ابراهیم گرانپایه واقعی سمت : طراح معماری
    • صبا گندم‌کار سمت: طراح معماری
    • سجاد کردی سمت: تصویرسازی
    • نریمان زرین پناه سمت: برنامه‌ریزی شهری
    • سپیده احمدخانی سمت: گرافیست
    • سارینا نیک سمت: گرافیست
هشتـ‌برزن محله‌ای است که بر اساس انگاره‌های «معاصر سازی تاریخی میراث ایرانی»، «خلق مکان پایدار» و «ساختن برای مردم» طراحی شده است تا امتداد تمدن ایرانی را در گستره خلیج فارس به نمایش بگذارد. ما هشت اصل را در طراحی این محله رعایت کرده‌ایم:

.

بنیان: هشتـ‌برزن، همانند بافت‌های دیرینه‌ی دیگر شهرهای ایرانی، از بافتاری منظم و سنجیده برخوردار بوده و ساختارمند است. این محله، هشت برزن یا کوچه‌ی اصلی دارد که از یک گذرراسته‌ی عمودی، مانند شاخه‌هایی از یک درخت، ریشه منشعب می‌شوند. راسته‌ی عمودی در میانه‌ی محله با گذرراسته‌ای افقی برخورد می‌کند و این دو کلیتی یکدست و منسجم به محله می‌بخشد. نقطه‌ی برخورد این دو راسته، که مرکز محله به شمار می‌رود، مکانی برای گردهم‌آیی و حضور مردمان است.

.

پایگان: هشتـ‌برزن، با بازخوانی کهن الگوهای محله‌های شهرهای ایران، بر پایه‌ی سلسله‌مراتبی روشن از فضا و مکان شکل گرفته است. دسترسی از درون به بیرون و از بیرون به درون، بر اساس نظمی سنجیده و هماهنگ فراهم شده است، به‌گونه‌ای که قلمروهای ایستا و پویا در امتداد گذرهای اصلی و کوچه‌های فرعی، فضاهایی سیال و زنده پدید آورده‌اند. این چینش، حس همسایگی و تعلق به مکان را در هشت برزن تقویت کرده است.

.

انسان‌مداری: هشتـ‌برزن، پیاده محور طراحی شده است تا آسایش و ایمنی ساکنان در آن تامین گردد. علیرغم اینکه دسترسی سواره‌رو به تمامی نقاط محله در فواصل مشخص امکان‌پذیر است، سلب حضور آشکار خودروها در فضای محله، ویژگی شاخص و برجسته‌ای در طراحی این محله به شمار می‌رود. این جدایی و عدم تداخل حرکتی، فضایی آرام و امن را برای جنب‌و‌جوش کودکان و افراد کم‌توان فراهم آورده است.

.

بوم‌مداری: هشتـ‌برزن، در هماهنگی و سازگاری با اقلیم محلی، به سوی دستیابی به محله‌ای پایدار گام برداشته است. تامین آسایش اقلیمی در درون و برون خانه‌ها، رفتار هوشمندانه با باد و آفتاب، امکان تعدیل ناملایمات محیطی را فراهم ساخته است. تجربه‌های ارزشمند زیستی در ایران، مانند ایجاد کوران طبیعی با بهره‌گیری از شکل بافت، احداث بادگیرها، سایه‌اندازی از طریق فشردگی بناها، و همچنین ایجاد پوشش گیاهی درهم‌تنیده، سایه‌بان‌ و شناشیل، در طراحی این محله به‌کار گرفته شده‌اند تا هماهنگی عمیقی با طبیعت و اقلیم برقرار شود.

.

هم‌پیوندی: هشتـ‌برزن در پیوندی ناگسستنی با شهر شکل گرفته و به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از روند تکاملی شهر به شمار می‌آید. به این منظور، محصور و محدود نشده و فاقد دروازه‌های جداکننده است. ایجاد بدنه‌های شهری تعریف‌شده در اضلاع زمین، به‌ویژه در امتداد خیابان‌های اصلی غربی و جنوبی، از اصول کلیدی رعایت‌شده در طرح است. همچنین، در درون محله، هیچ بن‌بست فضایی ایجاد نشده تا پیوستگی و جریان حرکت به‌صورت سیال و روان حفظ شود.

.

چشم‌نوازی: در طراحی هشتـ‌برزن، رعایت سادگی و بی‌پیرایگی، پرهیز از فرم‌گرایی افراطی، ایجاد هماهنگی و استحکام در کلیت فضا، توجه به تناسبات فضایی، ایجاد تنوعی هماهنگ، دقت در خلق محصوریت‌های فضایی مناسب، از ویژگی‌های بارز این طرح به شمار می‌آید. همچنین، خلق تنوع و پویایی در دید‌های پی‌درپی، ایجاد چشم‌انداز به کوه و دریا و نشانه‌سازی به‌منظور ایجاد خوانایی، در طراحی جزء و کل این محله به‌کار گرفته شده است. این ویژگی‌ها محله‌ای مطلوب و خوش‌آیند را پدید آورده‌اند.

.

گوناگونی: هشتـ‌برزن، از نظر تیپولوژیک فضایی، متنوع محدود اما هدفمند است. از یک سو، تعداد گونه‌های مسکونی به اندازه‌ای نیست که موجب آشفتگی و افتراق شود، و از سوی دیگر، ‌تعداد گونه‌ها نیز به یکنواختی منجر نشده است. گونه‌های مسکونی در ترکیبی دوگانه، هم به‌صورت درهم‌تنیده استقرار یافته‌اند. افزون بر این، بناهای عمومی خدمات‌رسان از ترکیب هوشمندانه‌ی فضاهای باز، نیمه‌باز، نیمه‌بسته و بسته شکل گرفته‌اند. تنوع کارکردی در محله نیز در لایه‌های افقی و عمودی به‌وضوح قابل مشاهده است.

.

هم‌بستگی: هشتـ‌برزن به‌گونه‌ای طراحی شده است که حضور انسان‌ها در فضاهای عمومی تقویت حیات جمع‌گرا را تشویق می‌کند. به این منظور، طراحی فضاهای جمعی محله، که مکان زندگی اجتماعی و تعاملات انسانی هستند، همسنگ طراحی خانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. این رویکرد، نه تنها حس تعلق و همبستگی میان ساکنان را تقویت می‌کند، بلکه پیوندی ناگسستنی میان محله و بافت گسترده‌تر شهری ایجاد می‌نماید.

تقدیر ویژه(کد ۱۹۶۹): علی اندجی گرمارودی

نتایج-مسابقه-بوموسی
    • علی اندجی گرمارودی سمت : مدیر تیم طراحی- معمار مسئول
    • مهرنوش کیا سمت : طراح ارشد
    • یونیتا برادریان سمت : عضو تیم طراحی
    • شایان ابراهیمی سمت : عضو تیم طراحی
    • محدثه منصوری مجیر سمت : عضو تیم طراحی
    • نگار جبلی سمت : عضو تیم طراحی
    • حسام شیری مبتکر سمت : تصویر سازی
    • شیوا الماسی سمت : تصویر سازی
    • شقایق عبدالله زاده سمت : تصویر سازی

هم سایه

به دو خانه با مرزهای مالکیت جدا ولی سایه به هم رسیده و مشترک همسایه می گوییم. نام این پروژه هم سایه نهاده شد چرا که در این اقلیم، تنها با راه کارهای غیر فعالی مانند ایجاد سایه می توان به حضور در فضای شهری و فضاهای باز خصوصی دل بست. در این طرح در مقیاس های مختلف سعی شده است با به کار گیری راه کارهایی میزان سایه در فضای باز به حداکثر برسد. این راه کارها عبارت اند از:
    • – افزایش نسبت ارتفاع به عرض در معابر دسترسی پیاده و همچنین مسقف کردن بعضی از معابر
    • – ایجاد سایه بان برای پنجره ها و همینطور برای بام ها هم به منظور استفاده از فضای بام و هم به منظور جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به بام و کاهش دمای سطح آن و نیز به کارگیری جان پناه های بلند برای بام ها باز هم به منظور ایجاد سایه بر روی بام و معابر دسترسی و علاوه بر این کنترل اشراف بام ها به هم که امکان استفاده خصوصی از بام ها را می دهد
    • – فاصله گرفتن سطوح نورگیر از جداره های در معرض تابش با ایجاد فضای نیمه باز میانی و پوسته مشبک آجری که علاوه بر ایجاد سایه بر روی سطوح شفاف منجر به حفظ محرمیت واحدهای مسکونی نیز می گردد. طراحی این پوسته آجری متخلخل به گونه ای است که با اینکه مانع جریان هوا نمی گردد، دید مستقیم به فضای داخلی را نیز مسدود می کند
از طرف دیگر نام هم سایه اشاره به ایده این طرح در مقیاس شهری دارد که به منظور تقسیم مجموعه مسکونی به اجزای خردتر و قابل هم نشینی، اساس آن بر طراحی محله محور و ایجاد خرد همسایگی ها استوار است. می توان گفت که ۱۴۰ واحد مسکونی این مجموعه به ۶ واحد همسایگی تقسیم شده است که هر یک این واحدهای همسایگی دارای فضاهایی مشترک مانند پارکینگ و پیلوت مشترک در طبقه همکف و فضای بازی کودکان و فضای سبز و باز مشترک در طبقه اول و در مرکزیت هندسی محله می باشد. محور عمومی و تجهیز شده مرکزی سایت نیز نقش اتصال دهنده این محلات به هم و به کاربران بیرونی این مجموعه را ایفا می کند. جایی که علاوه بر کاربری های مذهبی و فرهنگی و خدماتی، در این طرح پیشنهاد شده است یک اقامتگاه گردشگری در مرکز آن برنامه ریزی شود تا ضمن تقویت پتانسل های نهفته گردشگری جزیره ابوموسی، به تعامل بیشتر این مجموعه با دیگر شهروندان نیز کمک کند. . حفظ خاک در سرزمین های جزیره ای از اهمیت زیادی برخوردار است. در این طرح ضمن احترام به رنگ خاک موجود و به کارگیری آن رنگ برای حفظ منظر طبیعی جزیره، سعی شده است میزان دفع خاک حاصل از احداث ساختمان نیز به صفر برسد. این موضوع با احداث حیاط های خصوصی واحد های مسکونی طبقه اول بر روی خاک میسر شده است. به این ترتیب از خاک حاصل از گودبرداری برای پر کردن زیر این حیاط ها استفاده می گردد تا پروژه عملاً از نظر دورریز خاک یک پروژه پایدار تلقی شود.

تقدیر ویژه(کد ۱۹۶۲): دفتر معماری هامش

نتایج-مسابقه-بوموسی
    • محمدمهدی جهاندوست سمت : سرپرست گروه
    • ریحانه علوی سمت : طراح فاز یک
    • امیرحسین جهانبخش سمت : سی جی آرتیست و طراح
    • آتنا آقامحمدی سمت : پژوهشگر و مدلساز
    • ثنا رابط سمت : پژوهشگر و طراح فاز یک
    • فاطمه بحرینی سمت : پژوهشگر و طراح فاز یک
    • مسیحا ایمانی سمت : گرافیست
    • علی فدایی حسین سمت : گرافیست
روایت مانارِم
بی‌بی برایم تاریخ زنده بود. وقتی خاطره تعریف می‌کرد، می‌توانستی تک تک لحظات را ببینی و حس کنی. انگار فیلمی از گذشته در ذهنت پخش می‌شد. بی‌بی تعریف می‌کرد که غروب‌ها، درهای خانه‌ها باز می‌شد و چند نفری با هم بیرون می‌آمدند و به سمت دریا می‌رفتند. نه دقیقاً کنار ساحل، بلکه کمی آن طرف‌تر، جایی که بوی دریا و صدای موج‌ها می‌آمد. آنجا دور هم جمع می‌شدند و شروع می‌کردند به حرف زدن و خندیدن.

.

کم کم جمعیت بیشتر می‌شد و بساط خیام‌خوانی به راه می‌افتاد. جوان‌ها که همیشه عاشق عینک‌های ریبن بودند، با هم کل‌کل می‌کردند و صدای هوتا بازی کردن بچه‌ها از هر طرف شنیده می‌شد. مردها هم قلیان به دست، برای ماهیگیری نقشه می‌کشیدند. گاهی اردشیر با لنجش برمی‌گشت و مسافر می‌آورد. همین می‌شد بهانه‌ای برای جشن و شادی. همه سعی می‌کردند با مسافرها دوست شوند و بهترین فلافل دنیا را به آنها بدهند. به آنها یاد می‌دادند که چطور با ریتم دست بزنند و با هم عکس بگیرند.

.

بی‌بی همیشه وقتی سایه را می‌دید، می‌گفت: «نعمت!» همیشه زیر سایه رواق می‌نشست و با مادر که در تنور نان می‌پخت، حرف می‌زد. حتی همانجا، در نعمت، نمازش را می‌خواند. راست می‌گفت، در جنوب سایه واقعا نعمت است. رواق، آن ستون‌های خنک و دل‌انگیز که پناهگاه رهگذران و خستگی‌ناپذیران بود که در بخش هایی از کوچه و بازار میشد دید که مردم از آفتاب تند و تیز به زیر آن پناه میبردند.

.

شناشیل‌ چوبی خانه، محل خاطرات جذاب اوست. همانجا که یواشکی با بایی حرف میزد و همدیگر را می دیدند.

.

بی‌بی بطرز عجیبی از آپارتمان‌ها می‌ترسید و در کوچه و خیابان به آنها چشم غره می‌رفت و می‌گفت: «ننه، کوچه ها خومون چش بو؟» دلش برای قدم زدن در کوچه‌هایی که ساختمان‌هایش کوتاه باشد تنگ شده بود. به او قول دادم که اگر روزی زورم رسید، یک جایی بسازم همانطور که او دوست دارد. قول دادم که، خاطراتش را جلوی چشمم بگذارم و شروع کنم به این که غروب‌ها کجا جمع شویم که باد از سمت دریا بیاید و به پایین لباس‌هایمان بخورد. جایی که همه با هم جمع شویم، طبل بزنیم و یزله بخوانیم.

.

کوچه‌هایش، کوچه‌های بی‌بی باشد. کوچه‌هایی که همسایه از همسایه خبر داشته باشد. صدای تق در بیاید تا بدانی کسی تنها نیست. نعمت باشد و نور آفتاب بازی‌اش بگیرد. مسیر از رقص نور و سایه پر شود. رواق‌هایی که اگر بی‌بی کس دیگری خواست آنجا بنشیند و کسی مزاحمش نشود. کاش می‌شد این رویا را به بی‌بی نشان دهم، اما او دیگر رفته است. اسم بی‌بی، مانارم بود.

تقدیر ویژه(کد ۱۹۷۰): علی مختاری فر

نتایج-مسابقه-بوموسی
    • علی مختاری فر سمت : مدیر تیم طراحی- معمار مسئول
فرآیند طراحی پروژه شامل مراحل مختلفی است که هر یک نقش مهمی در تحقق اهداف طراحی ایفا می‌کنند. در ابتدا، مرحله تحلیل سایت و مطالعه زمینه پروژه آغاز شده است. این مرحله شامل درک اقلیم، تحلیل الگوهای باد، مسیر خورشید، سطح رطوبت و میزان بارش می‌باشد. همچنین، جهت باد غالب برای حداکثر تهویه طبیعی شناسایی شده است. تحقیق فرهنگی و منطقه‌ای انجام شده است تا عناصری مانند بادگیر، حیاط‌ها و سیستم‌های سایه‌بانی سنتی بررسی گردند. تحلیل توپوگرافی و شهری نیز شامل بررسی ارتفاع زمین، نزدیکی به دریا و ارتباطات شهری صورت گرفته است.

.

در مرحله زون‌بندی و برنامه‌ریزی کلی، اختصاص ۱۲۵ واحد مسکونی در سطح سایت انجام شده است. آپارتمان‌ها در بلوک‌ها یا خوشه‌هایی طراحی شده‌اند تا تهویه طبیعی و نور روز به داخل را کنترل کند . حیاط‌های مرکزی یا فضاهای سبز بین بلوک‌ها ایجاد شده‌اند تا تعامل اجتماعی فراهم گردد. علاوه بر این، ۳۰ درصد مساحت به فضاهای خدماتی مانند مراکز اجتماعی، باشگاه، استخر، کافه و فضاهای تجاری اختصاص یافته و این فضاها با بادگیرهای طراحی‌شده برای خنک‌سازی متصل گردیده‌اند.

.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات برای پروژه هایی با این مقیاس مربوط به هزینه های تعمیر و نگهداری می‌باشد که با توجه به هزینه های زیاد در بخش های مختلف مانند فضای سبز، تاسیسات و زیر ساخت ها و … این بار مالی در بلند مدت باعث ایجاد نارضایتی برای ساکنین می شود. برای رفع این مشکل با در نظر گرفتن و تخصیص فضاهای بیشتری به کاربری های اجتماعی و تجاری، ورزشی و خدماتی در زیر بلوک های مسکونی باعث‌ایجاد درآمد پایدار برای مجموعه و ارائه خدمات به جامعه محلی و شهری می شود که این امیر باعث‌‌ تعامل دو سویه پروژه با شهر ‌و شهر با پروژه می باشد.

.

در استراتژی‌های طراحی منفعل، بادگیرها برای فضاهای عمومی و گردش (مانند لابی‌ها و حیاط‌ها) مورد استفاده قرار گرفته‌اند و کارایی آنها با خنک‌سازی تبخیری افزایش یافته است. آپارتمان‌ها برای حداقل جذب گرما و حداکثر تهویه متقاطع طراحی شده‌اند و از عناصر سایه‌بانی مانند دیوارهای آجری مشبک برای کاهش گرما و حفظ جریان هوا بهره‌برداری شده است.

.

در مرحله طراحی فضایی، واحدهای آپارتمانی با طرح‌های متنوع دوخوابه و سه‌خوابه طراحی شده‌اند که تهویه هوا بهینه گردد. در فضاهای بیرونی، مناطق اشتراکی سایه‌دار و مسیرهای پیاده‌روی با پرگولا و گیاهان بومی طراحی شده‌اند.

.

مصالح و سیستم‌های پایدار نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند. از آجرهای محلی و سنگ طبیعی برای نماها استفاده شده است. مصالح با جرم حرارتی بالا برای تعدیل دمای داخلی انتخاب گردیده‌اند. همچنین، سیستم‌های جمع‌آوری آب باران و بازیافت آب خاکستری به‌کار رفته‌اند. سیستم‌های انرژی مانند پنل‌های خورشیدی برای تأمین انرژی فضاهای عمومی و روشنایی نصب شده‌اند.

.

ایده‌های نوآورانه شامل بادگیرهای پویا، حیاط‌های خنک‌کننده مرکزی، طرح‌های ماژولار آپارتمان و نماهای پایدار بوده‌اند.

.

در تصور کلی پروژه، این طراحی می‌تواند به‌عنوان یک واحه مدرن دیده شود که طراحی سنتی ایرانی (بادگیر، مشربیه) را با زیبایی مدرن ترکیب کرده و اصول پایداری را برای کاهش تأثیرات زیست‌محیطی به‌کار گرفته است. این پروژه می‌تواند حس تعلق و تعاملات اجتماعی را افزایش دهد و هویت فرهنگی منطقه را منعکس کند.

تقدیر ویژه(کد ۲۲۰۰): موسی عزیزی ارزنه

  نتایج-مسابقه-بوموسی
    • موسی عزیزی ارزنه سمت : مدیر تیم طراحی- معمار مسئول
    • امیرسبزه ای سمت : مدیرطراحی
    • ماهرو عرب فیروزجایی سمت : کارشناس طراحی
    • سعیدفهیم پور سمت : کارشناس طراحی
    • نسرین اسلامی سمت : کارشناس طراحی

مجموعه مسکونی کپرسان بوموسی

مورفولوژی شهرهای حاشیه شمالی خلیج فارس در روندی تکاملی بر مبنای عواملی شکل گرفته اند که شاید مهمترین آن عواملیست که طبیعت بر این شهرها دیکته کرده است. ساختار افقی به همراه فشردگی در دانه بندی واحدهای سکونتی در ترکیب با المان های عمودی اقلیمی، چهره غالب این شهرها را در پاسخ به شرایط اقلیمی شکل داده است، در طراحی الگوی سکونتی جزیره بوموسی با نگاه به تجربیات پایدار شهرهای جنوبی، بافتی سکونتی به صورت افقی در ترکیب با عناصر عمودی که شکل دهنده سازه و المان های اقلیمی مجموعه می باشند، به عنوان سازماندهی کلی پیشنهاد گردید.

.

خودداری از ایجاد بدنه مشترک در واحدها جهت استفاده از جریان هوا، بافت پیشنهادی را به واحدهای مجزا تفکیک نمود که باعث اختلاف فشار شده و نفوذ جریان هوا را به درون بافت تسهیل میکند. معابری که در راستای حرکت باد سازماندهی گردید کلیه جداره واحدها را در معرض حرکت باد قرار میدهد، با سازماندهی فضاهای پر و خالی در کلیه فضاهای اقامتی شاهد کوران هوا خواهیم بود و با قرارگرفتن واحدهای سکونتی در تراز بالاتر کوران تشدید میگردد. المان های اقلیمی در امتداد سازه در تراز بام اوج میگیرند و نقشی همانند کپرهای اقلیم جنوبی را دارند و علاوه بر ایجاد فضاهایی در پشت بام برای ساکنین که در عین محفوظ بودن ازدید، از کوران باد بهره میبرند، تداعی گر و اشاره ای است به آن نوع از معماری و هنر بداهه و غیر رسمی خطه جنوب ایران. با توجه به باد غالب از سمت غرب، توده بنا در جبهه غربی در دو تراز خالی شد تا جریان باد وارد حیاط مجموعه گردد و چرخش هوا را درکل مجموعه شاهد باشیم، با اختصاص این بخش از سایت به فضاهای شهری که متصل با جداره شهری می باشد و دارای سایه میباشد، پروژه در تامین بخشی از فضاهای عمومی جزیره بوموسی همچون یک پلازای شهری نقشی پررنگ ایفا میکند.

.

با توجه به اختصاص بخش عمده سواحل به کاربری نظامی و حائل شدن کاربری نظامی مابین بافت مسکونی و عمومی با ساحل جزیره که اتصال بلافصل مردم را با سواحل از بین می برد، لزوم ایجاد ارتباطی قوی با ساحل و خلیج فارس اهمیت یافت، در الگوی پیشنهادی با بالابردن بخشهایی از حیاط مرکزی و ایجاد سکوهایی در ارتفاع بالاتر جهت ایجاد نظرگاه هایی به سمت دریا امکان بهره مندی از مناظرخلیج فارس فراهم گردید و با ایجاد حداکثر ارتفاع از زمین، امکان دید مستقیم به دریا و طبیعت جزیره بوموسی برای واحدها فراهم گردید.

.

با آزادی ورود به جزیره شاهد توجه روزافزون گردشگران و تورهای سیاحتی هستیم، حال این مجموعه چه نقشی میتواند در این معادلات داشته باشد و آیا میتواند علاوه بر بهره مندی از مزایای چنین پتانسیلی، خود مجموعه نیز در جهت توسعه گردشگری جزیره نقشی مهم ایفا کند؟

.

در طراحی الگوی سکونتی سعی شد که مجموعه علاوه بر رفع خواسته های ساکنین، قادر به پشتیبانی از بخشی از نیازمندی های گردشگری جزیره باشد، چنین استراتژیی، جریانی برد – برد برای ساکنین و گردشگران ایجاد میکند، ساکنین از بخشی از سرمایه و نقدینگی که وارد جزیره میشود بهره مند میگردند و برای گردشگران موجب صرفه اقتصادی در هزینه اقامت خواهد بود. این امر رونق گردشگری و پایداری اقتصادی و اجتماعی را برای جزیره به همراه دارد.

.

طراحی الگو به گونه ای است که ساکنین بتوانند بدون آنکه خللی در سکونتشان ایجاد شود، قادر به واگذاری و اجاره بخشی از فضاهای اقامتی خود باشند، با ایجاد سازماندهی مناسب و ایجاد حیاطی مستقل برای بخش فضاهای خواب و دسترسی جداگانه به آن ها و…. این امر محقق میشود. وجود پلتفرم های اینترنتی که ساکنین و گردشگران را مستقیما به هم مرتبط میسازد، ایجاد چنین چرخه و جریان اقتصادی را ممکن میکند.

تقدیر ویژه(کد ۲۰۹۷): آرک استودیو

نتایج-مسابقه-بوموسی
    • بهنام کریمی پور سمت : مدیر تیم طراحی- معمار مسئول
در میـــــــــــــان آب‌های نیلگون خلیج فارس، تکه ای از خاک ایرانمان به انزوا نشسته است و چشم امید خود را به توانمندی متخصصان، پژوهشگران و طراحان دوخته تا با اندیشه ها یشان، رهایی از محرومیت و آغاز فصلی نو از شکوفایی و رونق را به بار نشانند. از این رو بر آن شدیم که تفکری نو را برای این خطه از سرزمینمان به جریان اندازیم.

.

حصر فضا زمانی ارزشهای ساختاری خود را به رخ می کشد که از تعریف الگویی صحیح برای زیست بهره گیرد. اما مساله این است: گامهای پیشین چگونه برداشته شود، تا به نحوی هدفمند، سازماندهی و تعامل توده بر بستر را به بهترین شکل پاسخگو باشد؟ و چگونه شکل پذیری فضاهای زیستی را متاثر از خاستگاهای فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، سیاسی و اقتصادی را حفظ کند و در گونه شناسی مرتبط با خود در پی دستاوردی نوین باشد که نیازهای مرتبط با پروژه را تعدیل نماید؟

.

دغدغه احیای الگوهای سنتی برای بهبود زیست‌پذیری اقلیمی بر آن داشت تا با سیری در تاریخ و پیشینه جزیره بوموسی و مطالعه اقلیمی-ساختاری بناها و شیوه زندگی، معیشت و فرهنگ بومیان آن خطه آشنا گردیده و جهت برخورداری از الگویی صحیح به کنکاش در اقلیم‌های مشابه آن منطقه پرداخته شود. از این رو سه استراتژی برای پروژه اتخاذ گردید، استراتژی اول شبکه (گرید) را به عنوان عاملیتی سازمان دهنده‌، بر روی ساحت پروژه هدایت کرد. راهی صریح که زبانی هندسی را بر می گزیند. از آنجایی که روش استفاده از شبکه ی گرید، روشی فراگیر و پایدار در سازماندهی فضایی در طول تاریخ است، از دستاوردهای پیشین آن و تزریق عصاره حاصل از آن با روشهای به روز جهان مورد استفاده قرار داده شد. دومین استراتژی، گفتگوی میان توده (هر توده یا مقر رفتاری به واحدهای پیکسلی تعبیر می شود)با زمینه بود. به گونه ای که بنابر آنالیز های رفتاری سایت, و مطالعات تاریخی اقلیم های مشابه و بررسی تایپولوژی خانه های این اقلیم ها، ابعاد، اندازه ها و هندسه های پرتکراری حاصل شد که حرکت پروژه را به سمت پیکسلِ شدن توده بر اساس عرض کم و طول نامحدود با عاملیت شبکه گریدی زیرین فراهم ساخت، به نحوی که امکان رشد پیکسل ها را با چارچوب خودکنترلی ناشی از شبکه زیرین و واحدهای ایجاد شده با اندازه های مشخص در طول رشد پروژه حفظ کند. در این ساختار، پیکسل ها (قرارگاه رفتاری) بر اساس مولفه های زیر دسته

.

بندی و در تفکر پروژه جاری شدند:
    • مکان
    • فعالیت
    • محیط
    • رفتار
برای رشد بهتر پیکسل ها بروی بستر پروژه با بهره گیری از هوش محاسباتی و استفاده از الگوریتم های پارامتریک یک شبکه گریدی با الگوی مربع های پایه که ابعاد و اندازه آن از مطالعات قبلی حاصل شده بود ، هماهنگ با فرم سایت ایجاد شد تا با شرایط بستر و مولفه های محیطی بهترین همنشینی را داشته باشد، در این حین به منظور بهینه ترین آرایش واحدهای مسکونی از الگوریتم نقطه جذب استفاده شد، تا شبکه ای جدید برای جای گیری خانه ها بر اساس جریانهای طبیعی هوا و دسترسی ها پدید آید. سپس یک شبکه گریدی جدید جهت گیری خانه ها را بر اساس سیرکولاسیون باد و آسایش محیطی تعیین کرد تا پیوندی میان معماری، اقلیم و رفاه انسانی برقرار کند. در این میان نظام یافتن، سازمان دهی و رشد پیکسل ها بر اساس سومین استراتژی که عاملیتی تاثیر گذار در سبک شدن توده و در نظام رفتاری آن به خوانایی طرح کمک می نمود حاصل شد، بر اساس این تعریف میان تهی هایی شامل:
    • میان تهی درشت ( عمومی)
    • میان تهی خرد(نیمه عمومی)
    • میان تهی ریز(نیمه خصوصی)
شکل گرفت، در این روایت در میانِ توده، اهمیت “میان تهی” در شکل گیری و سازمان دهی فضایی چنان است که اگر بیش از توده نباشد کمتر از آن نیست.

تقدیر ویژه(کد ۲۲۱۴): مجید حیدری و محسن جعفری

نتایج-مسابقه-بوموسی
    • مجید حیدری سمت : مدیر تیم طراحی- معمار مسئول
    • یاسمین رحیمی سمت : کانسپت دیزاین
سوگاه
مقدمه
پروژه مسکونی جزیره بوموسی با هدف کاهش اثرات زیست‌محیطی و بهینه‌سازی حمل و نقل، از تکنولوژی سازه‌های پیش‌ساخته بهره می‌برد. با ساخت این سازه‌ها در بندرعباس و انتقال آنها به جزیره، نه تنها هزینه‌ها و زمان ساخت بهینه شده، بلکه کیفیت ساخت نیز ارتقاء یافته است. در طراحی شهری این پروژه، از ایده‌های شهرسازی بندر لافت الهام گرفته شده است، به گونه‌ای که همجواری‌ها و فضاهای عمومی بهینه‌سازی و همچنین امکانات و خدمات مورد نیاز ساکنان به شیوه‌ای مؤثر و کارآمد ارائه شوند.
تکنولوژی ساخت
در پروژه‌ی مسکونی جزیره بوموسی، از تکنولوژی سازه مدولار پیش‌ساخته بتنی استفاده شده است. این رویکرد به منظور تسریع فرآیند ساخت و افزایش کارایی ، مدیریت هزینه و زمان، کیفیت و فاز بندی بهینه پروژه و محافظت از محیط زیست جزیره انجام گرفته است. سازه‌ها با احداث یک کارخانه در بندرعباس تولید و سپس به جزیره منتقل می‌شوند. مطالعات ما نشان می‌دهد که برای حجم ساخت بیش از ۱۰,۰۰۰ متر مربع، احداث کارخانه از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است و هزینه آن برابر با هزینه تجهیز کارگاه خواهد بود و تولید کننده آن در ایران حضور دارد. به لحاظ کیفیت ساخت نیز بالاتر از ساخت و ساز در محل ارزیابی می شود. دلایل اصلی انتخاب تکنولوژی مدولار
    • محدودیت منابع انسانی در جزیره
    • کنترل بهتر پروژه در محل کارخانه
    • حمل سازه‌ها به جزیره به جای حمل مصالح
    • مدیریت زباله‌های ساختمانی
    • جریان بهینه نقدینگی
    • فازبندی هوشمندانه پروژه
سطح طراحی واحد مسکونی
براساس تکنولوژی ساخت، سه مدول پایه شامل آشپزخانه، اتاق همراه با سرویس یا حمام، و مدول ساده نشیمن طراحی شده‌اند. از ترکیب این مدول‌ها، سه تیپ واحد مسکونی دو طبقه ایجاد شده است. این طراحی به کارخانه اجازه می‌دهد تا صرفاً بر ساخت سه تیپ ماژول اصلی و سه تیپ فرعی تمرکز کند، که این امر کنترل کیفیت، زمان و هزینه را بهبود می‌بخشد.
سطح واحد همسایگی
در این پروژه، هر ۱۴ واحد مسکونی یک واحد همسایگی را تشکیل می‌دهند. از یک حیاط نیمه‌ عمومی واقع در مرکز، ساکنان به راهروهای نیمه‌خصوصی در طبقات دسترسی پیدا می‌کنند و سپس به حیاط‌های خصوصی هر واحد وارد می‌شوند. این ترتیب باعث می‌شود هر واحد مسکونی حس و تجربه‌ای همچون خانه‌های ویلایی داشته باشد. همچنین، طراحی همجواری‌ها به گونه‌ای انجام شده که از تهویه طبیعی به حداکثر بهره‌وری برسند.
سطح طراحی شهری
این مجموعه مسکونی از همنشینی هشت واحد همسایگی شکل گرفته است. ستون فقرات اتصالی کل این مجموعه یک محور پیاده است که خدمات عمومی حول ان شکل گرفته است.
    • راسته خدماتی بازار: ایجاد فضای شهری در سطحی پایین‌تر از زمین که در اکثر زمان‌ها سایه‌دار است و می‌تواند نیازهای روزمره و بحرانی ساکنان را تامین کند، و در زمان بحران به عنوان پناهگاه عمل می‌کند.
    • تفکیک مسیرهای پیاده و سواره: دسترسی سواره از طریق رینگ پیرامونی و دسترسی‌های پیاده از قلب سایت و با محوریت راسته بازار طراحی شده است. تمامی حیاط‌ها به صورت پیاده به راسته بازار دسترسی دارند.
    • تامین فضاهای ورزشی و مذهبی: در ورودی مجموعه، فضاهای ورزشی، اجاره اسکیت، دوچرخه و مسجد در نظر گرفته شده‌اند تا به ارائه خدمات در سطح جزیره بپردازند.
ملاحظات پدافندی
  1. استقلال بخشی از تامین انرژی با جانمایی توربین های خانگی و پنل های خورشیدی
  2. در نظر گرفتن آب انبار
  3. در نظر گرفتن یک دستگاه تولید آب از رطوبت
  4. قابلیت تبدیل شدن محور بازار به پناهگاه در زمان بحران
  5. دسترسی پیاده و سواره چند گانه واحد های مسکونی
  6. دلیل عدم پیوستگی سازه مدولار در زمان بحران در صورت تخریب یک مدول سایر مدولها قابل استفاده خواهند بود

تقدیر ویژه(کد ۲۲۵۹): کرباسی، سلطانی + آقالطیفی، معظمی

نتایج-مسابقه-بوموسی
    • کرباسی، سلطانی + آقالطیفی، معظمی سمت: طراحان ارشد
    • عاطفه کرباسی سمت : طراح ارشد
    • آزاده آقا لطیفی سمت : طراح ارشد
    • علی سلطانی سمت : طراح ارشد
    • منوچهر معظمی سمت: طراح ارشد
    • عرفانه عبدی سمت: طراح
    • عاطفه سادات هاشمیان سمت: طراح
    • سپیده شریعت مداری سمت: همکاری طراحی+ مدیر ارائه
    • صدف دانش پژوه سمت: همکار طراحی
    • هانیه عظیمی سمت: گرافیک+ ارائه
    • عرفان عسکری سمت: گرافیک+ ارائه
    • مهسا نوائی زاده سمت: گرافیک+ ارائه
    • شادی امیرکاوه سمت: گرافیک+ ارائه
    • مبینا قیدر سمت: گرافیک+ ارائه
    • مونا قیدر سمت: گرافیک+ ارائه
    • نگین شکری سمت: گرافیک+ ارائه
    • علیرضا اخواص سمت: گرافیک+ ارائه
هر خانه، یک نخل
پروژه از پیگیرى دو ایده در دو مقیاس خرد (خانه‌ها) و کلان (محله) و خرد ایده‌هایی در مقیاس میانى، شکل گرفته‌است. در مقیاس خرد، هر خانه مفتخر به داشتن ارزشمندترین عنصر گیاهى بوموسى، نخل خرما، است. گفته مى‌شود “نخل فراتر از یک درخت، شبیه آدمیزاد و واحد شمارش آن، نفر است. نخل، درختی جمع‌گراست و به‌تنهایی ثمری ندارد. نخلستان‌ها هرچه وسیع‌تر باشند، نخل‌ها ثمره بیش‌تر و با کیفیت‌تری می‌دهند. اهالی جنوب می‌دانند هرچه نخل به آدم‌ها نزدیک‌تر باشد، ثمرۀ بهتری دارد”. پس در این مجموعه هر خانه حتماً پا بر زمین و خاک دارد؛ بعضى خانه‌ها تماماً و بعضى، بخشى از آن، بر زمین مستقر شده‌اند و مجموعه داراى ١٢٢ خانه و ١٢٢ نخل درون حیاط همۀ خانه‌هاست. هیچ خانه‌ای بالاتر از دوطبقه نرفته؛ به‌طوری‌که با چشم‌پوشی کلی از طبقۀ‌سوم، بافت تاریخی یکدست و آرام نوار شمالی خلیج‌فارس را به یاد می‌آورد.

.

در مقیاس کلان، محله مفتخر به داشتن یک منظرگاه به سمت آب‌هاى نیلگون خلیج‌فارس، در ضلع شمالی و جلوخانی مشترک با شهر، در میانۀ ضلع غربی است؛ یک گذر سایه‌سار پیاده، امکان تردد کامل در سایه را بین دو فضای عمومی و مراکزی در محله، فراهم می‌کند. منظرگاه در سه‌لایه، شامل فضاهای تفریحی محله ازجمله فضاهاى بازی، ورزش، تجمع و مهم‌تر از همه عرصه‌اى رو به خلیج‌فارس، در سایه‌سار سقفى سبک از سوندبافى (میراث ناملموس هرمزگان) قرارگرفته و محملى براى تعاملات اجتماعى، رویدادهای محلی، تماشاى غروب و زندگى شبانه است. جلوخان نیز بسان یک حیاط شهری شامل فضاهای باز و سبز، مسجد، خرده فروشى‌ها، گیت و نگهبان ورودى است.

.

کلیت پروژه، محله‌ای پیاده‌مدار است که با یک معبر اصلی در میانه، به دو بخش شمالی جنوبى تقسیم‌شده. این معبر اصلی به‌همراه معبرهایی در شمال، شرق و جنوب، دسترسى به پارکینگ‌هاى نیمه‌جمعى در زیر برخى بلوک‌ها (جملگی در حاشیه خیابان‌ها) را فراهم مى‌کند. بدین‌ترتیب دو زیرمحله در شمال و دو زیرمحله در جنوب معبر اصلی شکل می‌گیرند که همچون اغلب بافت‌های تاریخی در هم‌تنیده و از حضور و عبور روزانه اتومبیل در امان‌اند. بافت‌ مبتنی‌بر کوچه‌هایی شرقى_غربى براى هدایت باد مطلوب و برقرارى کوران است. کوچه‌ها باریک یا پهن می‌شوند تا در جاهاى پهن‌تر امکان تشکیل فضاهاى جمعى برای تجمع زنان، کودکان و گعده‌های شبانۀ مردان را فراهم ‌کنند. فضاهای جمعى به‌واسطه استقرار سکوها، سوندبافى در سقف برخى قسمت‌ها و گل‌هاى کاغذى در مجاورت بدنه‌ها، تلطیف مى‌شوند. کوچه‌هاى شرقى_غربى در دل خود به‌صورت نامحسوس، امکان دسترسى‌های ضروری همچون آمبولانس و آتش‌نشانى را براى تک‌تک خانه‌ها فراهم می‌کنند.

.

در مقیاس میانه، افزون‌بر گشایش‌های کوچک، هریک از چهار زیرمحله، مرکزی با شکلى متناسب با عبور باد و سایه‌سارى از سوندبافى دارد و از منبع آب به‌عنوان نشانه و سقاخانه‌اى در پایین، مدد گرفته‌است. این مرکزها ازطریق گذر سایه‌سار پیاده، ضمن خواناکردن بافت، به‌هم و به جلوخان غربی و عرشه شمالی، مرتبط می‌شوند. شیوه طراحی گذر سایه‌سار، به نحوی است که در مراسم آیینی و مناسک محلی، قابلیت تطبیق (آذین‌بندی یا سیاه‌پوش شدن) دارد. درمقیاس خانه‌ها، برزمین بودن و داشتن یک نخل در آن سبب شده‌است تا فضاهای بسته اطراف و درارتباط با آن شکل‌گیرند. توجه‌به شیوه زندگی ساکنان اعم‌از زیستن در فضای نیم‌باز، وجود مهمان‌خانه مستقل، زیست چندنسلی، استفاده از وسایل گستردنی در نقاط مختلف و محدودکردن دید به فضاهای داخلی، منجربه شکل‌گیری فضاهایی شده که هم با شیوه زیست اهالی حاشیه خلیج‌فارس و هم با زندگی امروزین افرادی غیربومی تطبیق داشته‌باشد. همچنین توجه‌به شرایط اقلیمی، نه‌تنها فضاها را تک‌لایه کرده بلکه منجربه بهره‌گیری از بادگیر و مشبک برای کوران هوا و پنل‌های سایه‌انداز سوندبافی روی بازشوها ونیز امکان بهره‌گیری از کولرگازی (درشرایط خاص) برای ایجاد آسایش محیطی شده‌است. توجه‌به انعطاف‌پذیری (مانند امکان هوابندشدن فضاهای نیم‌باز) نیز فضای خانگی را برای زیست معاصر، مطلوب ساخته‌است.

تقدیر ویژه(کد ۲۲۵۸): معماران بلند آسمانه

نتایج-مسابقه-بوموسی
    • محمد اسدالهی سمت : مدیر تیم طراحی- معمار مسئول
    • فروزان کریمی سمت : ارشد طراحی
    • زهرا حسنیان سمت : طراح
    • مهشید امامی سمت : طرح و ترسیم فنی
    • آذین میرانی سمت : طرح و ترسیم معماری
    • علی خانی سمت : ترسیم دیاگرام
    • طاهره شفیعی‌پور سمت : ترسیم دیاگرام
طراحی مجموعه مسکونی در جزیره ابوموسی با تمرکز بر تعامل با محیط طبیعی و پاسخگویی به شرایط اقلیمی منطقه انجام شده است. این پروژه شامل ۱۲۲ ساختمان سه ‌طبقه است که روی پیلوت‌هایی قرار دارند تا حداقل مداخله در زمین ایجاد شود و جریان هوای طبیعی در زیر ساختمان‌ها امکان‌پذیر گردد. الهام از خطوط منحنی طبیعت در طراحی فضاهای عمومی دیده می‌شود و ارتباط روانی بین بخش‌های مختلف سایت ایجاد می‌کند. با حرکت از فضاهای عمومی به سمت واحدهای مسکونی، این فرم‌ها به‌تدریج به اشکال مستطیلی و هندسی تبدیل می‌شوند تا ساخت و بهره‌وری فضا بهینه شود.

.

سازماندهی مجموعه به محله‌هایی تقسیم شده که هرکدام از یک نقطه مرکزی عمومی بهره‌مند هستند. این فضاها به‌عنوان مراکز تعامل اجتماعی عمل می‌کنند. ساختار مدولار ساختمان‌ها فرآیند ساخت را تسهیل و بهینه کرده است. فضاهای عمومی مانند مسجد طوری طراحی شده‌اند که نیازهای ساکنان و سایر شهروندان جزیره را برآورده سازند. جهت‌گیری مسجد مطابق قبله است و در عین حال با محیط طبیعی هماهنگی دارد.

.

فضاها به‌تدریج از بخش‌های عمومی به نیمه‌خصوصی و سپس خصوصی تبدیل می‌شوند. ساختمان‌های پیرامونی نیز قابلیت خدمات‌رسانی به جامعه گسترده‌تر جزیره را دارند. برای مثال، مسجد در حاشیه مجموعه، استفاده عمومی و ارتباطات اجتماعی را تسهیل می‌کند. ملاحظات ایمنی شامل مسیرهای خروج اضطراری و راهکارهای تخلیه سریع در مواقع بحران در نظر گرفته شده است.

.

بولوار پیرامونی عبور وسایل نقلیه را محدود کرده و از ورود آن‌ها به محله‌های مسکونی جلوگیری می‌کند تا محیطی آرام و ایمن برای ساکنان ایجاد شود. مسیرهای پیاده با توجه به توپوگرافی زمین طراحی شده‌اند و در سایه ساختمان‌ها و پوشش گیاهی قرار دارند تا حرکت در شرایط آب‌وهوای گرم و مرطوب جزیره راحت‌تر شود.

.

پایداری محیطی از اصول اساسی طراحی این پروژه است. سیستم تصفیه و بازیافت فاضلاب به‌گونه‌ای طراحی شده که آب خاکستری تصفیه‌شده برای آبیاری فضای سبز و مصارف دیگر مجدداً استفاده شود. همچنین، آب باران از طریق بام‌ها جمع‌آوری و برای نیازهای خاص ذخیره می‌شود. پنل‌های خورشیدی بر بام‌ها نصب شده‌اند تا بخشی از برق مجموعه را تأمین کنند و از انرژی تجدیدپذیر بهره بگیرند.

.

پوشش گیاهی مناسب با اقلیم منطقه در سایت گنجانده شده است. این پوشش علاوه بر ایجاد سایه و ارتقای کیفیت فضاهای باز، جهت حرکت بادهای گرم و مرطوب را کنترل کرده و شرایط آسایش محیطی را بهبود می‌بخشد.

.

ساختمان‌های مسکونی با هدف بهبود بهره‌وری انرژی و آسایش حرارتی طراحی شده‌اند. جانمایی آن‌ها به گونه‌ای است که از دریافت بیش از حد نور و گرمای خورشید در ساعات بعدازظهر جلوگیری شود و سایه طبیعی روی ساختمان‌های مجاور ایجاد گردد. برای کنترل تابش مستقیم و بهینه‌سازی تهویه طبیعی، لوورهای چوبی در اطراف ساختمان‌ها نصب شده‌اند. این لوورها ضمن کاهش شدت نور خورشید، تهویه متقاطع را تسهیل کرده و نیاز به سرمایش فعال را کاهش می‌دهند.

.

مراکز محله‌ای نیز با در نظر گرفتن سایه کافی طراحی شده‌اند و فضایی مناسب برای تعامل اجتماعی فراهم می‌کنند. تمرکز بر استراتژی‌های سرمایش غیرفعال، مصرف انرژی را کاهش داده و محیطی مناسب با اقلیم منطقه ایجاد می‌کند.

.

فضاهای داخلی واحدهای مسکونی با تأکید بر کارایی، راحتی و ارتباط با محیط طبیعی طراحی شده‌اند. استفاده از مصالح محلی مانند خاک سرخ و چوب باعث شده است تا ضمن هماهنگی با بستر طبیعی، مقاومت بهتری در برابر شرایط اقلیمی منطقه داشته باشد. خاک سرخ جزیره در نمای خارجی ساختمان‌ها به‌کار رفته و علاوه بر ایجاد پیوند بصری با طبیعت، عملکرد حرارتی مطلوبی دارد.

.

در فضای داخلی نیز ترکیب خاک سرخ و چوب بومی فضایی گرم و متناسب با شرایط اقلیمی ایجاد کرده است. این مصالح نه‌تنها تأثیرات زیست‌محیطی را کاهش می‌دهند، بلکه ارتباطی عمیق میان معماری و بستر طبیعی برقرار کرده و سازگاری ساختمان‌ها با شرایط اقلیمی منطقه را افزایش داده‌اند.

تقدیر ویژه(کد ۲۳۰۰): امیرحسین سعیدی مجد

نتایج-مسابقه-بوموسی
 
    • امیرحسین سعیدی مجد سمت : مدیر تیم طراحی- معمار مسئول
    • سحر سلطانی سمت : طراح – تصویر سازی
    • فاطمه مفید سمت : طراح – تصویر سازی
    • فرناز بیات سمت : طراح – تصویر سازی
    • آیلار اردویی سمت : گرافیست
پروژه نَوسا در نگاه ما نه فقط محلی برای سکونت، بلکه مبدا زمانی و مکانی برای توسعه پایدار جزیره با تبدیل شدن به مرکز تجاری و گردشگری است که لزوم آن رسیدن به ساختار فرمی، فضایی و عملکردی شاخص در محور اصلی تجارت خلیج فارس بود. در گذشته ایران، کالبد شهر های قرار گرفته درکوریدور های تجاری، تشکیل شده از بازار به عنوان تفکیک و ترکیب کننده توامان فضاهای عمومی و خصوصی شهر و گسترش دهنده فعالیت های اقتصادی، گردشگری و روزمره در یکدیگر بود، که این موضوع سبب جذب جمعیت و گردشگر پایدار در این مناطق بوده است.

.

شکل گیری بافت جمعیتی جدید از مناطق محلی و خارج از جزیره نیازمند فعالیت مشترکی بود که به نیاز ها و سبک زندگی ساکنان گذشته نیز پاسخ دهد که از طریق دریا تامین می شدند، در نهایت لنج سازی به عنوان صنعت محلی خلیج فارس که در دسته بندی صنایع دستی قرار میگیرد را انتخاب کردیم که در کنار آن سایر فعالیت های دست ساز مانند پارچه ، اقلام چوبی و رنگ رزی در بین خانوارها رواج یابد و از طریق بازار و کارگاه های لنج سازی مجموعه را تبدیل به مقصد پایدار جمعیتی و گردشگری کند، بعلاوه این که تاثیر مستقیمی بر سایر مشاغل موجود در جزیره مانند صیادی، جمع آوری مروارید دارد.

.

مجموعه به صورت یک فرم یکپارچه در نظر گرفته شد که سلسله مراتب آن تشکیل شده از محله های بزرگ که محله های کوچکتر و در نهایت بلوک های تشکیل شده از چند خانه را در بر میگیرند که توسط تفکیک فضا های مسکونی و گردشگری از یکدیگر به سبب ایجاد یک پوسته و گسترش فعالیت زیر پوسته به مرز هایی از محلات از طریق بازار رقم خورد که در سرتاسر سایت با سناریو های مختلف عملکردی و دید و منظر در هم تنیده شدند. نقاط عطف پوسته با رسم محور های باد غالب و دید به مناظر اطراف مشخص شد که دو نقطه شمالی، در مقابل دریا و جنوبی، در بدو ورود از سمت فرودگاه، بیشترین ارتفاع و محور های غرب به شرق و جنوب شرقی به شمال غربی خطوط قعر پوسته در نظر گرفته شدند. عملکرد این پوسته به مثابه یک صفه عظیم نه تنها پاسخ گوی کالبد مجموعه در محور های افقی و عمودی بوده بلکه در مسائل اقلیمی به دلیل ارتفاع گرفتن خانه ها از سطح زمین، گشودگی به سمت باد های غالب و سایه اندازی واحد ها بر یکدیگر به تعدیل رطوبت و گرمای هوا کمک کرده و با شیب یکپارچه صفحه موجب جمع آوری آب باران، آب خاکستری به منظور تصفیه و آب حاصل از تبدیل رطوبت هوا به نقاط خاص می شود که در تامین آب شرب و فضای سبز کمک می کند، همچنین امتداد و تنوع دید از تمام واحد ها و شریان ها به مناظر اطراف را فراهم می کند.

.

در مقیاس خرد تر ،بلوک های ساختمانی، مسائل اقلیمی از قرار گیری پوسته دوم حصیری و گاه سلب با کار کرد مشابه رواق بر روی بام پاسخ داده شد که در مرکزیت یا اطراف هر بلوک تمهیداتی برای جمع آوری آب باران و رطوبت هوا ، تعدیل دما و گردش هوا در بین واحدها تعبیه گشت که پاسخگوی محرمیت خانه ها با توجه به پله ای شدن بام ها نیز بود.

.

پروژه حاضر فرم یافته از ملزومات اقلیمی خرد و کلان سعی در ایجاد محله ای پویا با برقراری ارتباط بین سنت های بومی مردم خلیج فارس با ساکنین و گردشگران جدید و معماری ایرانی را از طریق ارائه یک فعالیت جامع بومی که برنامه ریزی دراز مدت منطقه را در کنار مولد سازی فضا، فرم و عملکرد، بصورت یک کل یکپارچه دارد را در بر میگیرد.

شبکه های اجتماعی سایت مسابقات معماری و شهرسازی Archicomp.ir

بدون دیدگاه
2,182 بازدید
۱۸ اسفند ۱۴۰۳
صفحه اصلی

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

شما هم نظرات خود را در مورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید

Top